Polacy i Litwini ćwiczyli obronę Przesmyku Suwalskiego. Wielkie manewry Brave Griffin 24

2024-05-13 7:20

Podczas manewrów Brave Griffin 24 żołnierze z Polski i Litwy oraz Batalionowa Grupa Bojowa NATO ćwiczyli w rejonie Druskiennik wspólne działania w przypadku ataku ze wschodu. W działaniach wzięło udział około 1500 żołnierzy i 200 jednostek sprzętu wojskowego, w tym polskie KTO Rosomak i litewski śmigłowiec AS365 N3+ Dauphin.

Polska wraz z Litwą i siłami sojuszników przećwiczyła w ostatnich dniach kwietnia plan Orsza. Pod tym kryptonimem kryje się scenariusz, zgodnie z którym realizowana jest obrona przed siłami Rosji i Białorusi lądowego połączenia Litwy, Łotwy i Estonii z resztą NATO. Polsko-litewskie manewry stanowiły część wielkich ćwiczeń NATO Steadfast Defender 24, w których bierze udział 90 tys. żołnierzy z 30 państw.

Ćwiczenie Brave Griffin 24 realizowane było w rejonie Druskiennik, Olity i Oran, czyli w rejonie słynnego Przesmyku Suwalkiego, obszaru terytorium Litwy pomiędzy Obwodem Królewieckim i Białorusią. Trzon sił stanowiły wydzielone pododdziały polskiej 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej i litewskiej Brygady Piechoty Zmotoryzowanej Žemaitija (po litewsku Gryf). Dodatkowo w działaniach brała udział Batalionowa Grupa Bojowa NATO, tworzona przez żołnierzy z Portugalii i Stanów Zjednoczonych.

Jednym z ciekawszych „uczestników” ćwiczenia był śmigłowiec AS365 N3+ Dauphin w barwach Litwy, który służył do ćwiczenia MEDEVAC, czyli ewakuacji medycznej. Litwa dysponuje trzema maszynami tego typu, wyposażonymi w sprzęt dostosowany d misji poszukiwawczo-ratownicznych. Posiadają one m.in. wyciągarki i mocowania dla noszy oraz sprzęt medyczny.

Ćwiczenia Brave Griffin 24

i

Autor: st. szer. spec. Monika Woroniecka/ 15 Giżycka Brygada Zmechanizowana

Airbus Helicopters AS 365 Dauphin (noszący dziś oznaczenia H175) to dwusilnikowa maszyna produkcji francuskiej, bazująca na starszej konstrukcji jednosilnikowej. Zasięg niemal 830 km i prędkość 306 km/h, wraz z dobrą statecznością i udźwigiem, wpłynęły na popularność maszyn tego typu wśród służb ratowniczych i poszukiwawczych wielu krajów. Litewskie śmigłowce są wyposażone w termowizyjną głowicę obserwacyjną (FLIR), radar, reflektor poszukiwawczy, głośniki, wciągarka i nosze. Awionika full glass cockpit i 4-osiowy automatyczny pilot z trybami działania SAR zmniejszają obciążenie załogi, zwłaszcza w porównaniu ze stosowanymi wcześniej w tej roli śmigłowcami Mi-8 produkcji rosyjskiej.

Sonda
Przesmyk Suwalski. Czy Twoim zdaniem jest to rzeczywiście najniebezpieczniejsze miejsce na świecie?