Polski F-35 coraz bliżej. Nastąpił finalny etap wykończenia myśliwca. "Przeniesiony z linii produkcyjnej"

2024-08-22 6:09

Lockheed Martin poinformował na platformie X, że polski F-35 przeszedł z linii produkcyjnej do końcowego etapu, który obejmuje nałożenie specjalnej powłoki stealth.

F-35

i

Autor: Lockheed Martin

W Polsce z wielkim oczekiwaniem czekamy na nasze F-35. Z tego też względu praca idzie w Lockheed Martin pełną parą. Firma na platformie X przekazała, że „Pierwszy polski F-35 jest w drodze!”. Jak napisano: „AZ-01 został przeniesiony do ostatecznego zakładu wykończeniowego, aby otrzymać powłokę stealth, co przybliża go o krok do wprowadzenia na rynek”.

W czerwcu firma w komunikacie pokazała zdjęcie przedstawiające zakończenie montażu ogona dla polskiego samolotu.

F-35 Husarz

Polski F-35 o nazwie „Husarz” - bo tak będą się nazywały nasze maszyny, którego nazwa została wyłoniona w konkursie Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, są montowane zakładzie montażowym w Fort Worth w Teksasie. W kwietniu pisaliśmy o tym, że pierwszy F-35A trafił na linię produkcyjną. Jak pisał wówczas w komunikacie producent samolotów, Polskich Sił Powietrznych stanął po raz pierwszy na własnych kołach z obciążeniem. Jak zapewniał producent wtedy, pierwszy samolot, oznaczony AZ-01, trafi do Polskich Sił Powietrznych jeszcze w tym roku.

ILA 2024 - F-35

Wiadome jest również, że nasze samoloty nie będą posiadać biało-czerwonej szachownicy, która jest symbolem Polskich Sił Powietrznych. Tylko jej odcień będzie w skali szarości określonej technologią krycia.

Nasz F-35 początkowo będą stacjonował w bazie lotniczej Gwardii Narodowej Ebbing, gdzie będą szkolili się polscy piloci. 31 stycznia 2020 r. w Dęblinie szef MON podpisał umowę na zakup 32 wielozadaniowych samolotów piątej generacji F-35 dla Sił Powietrznych. Przedmiotem umowy jest dostawa samolotów wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych, informatyczny system zarządzania eksploatacją oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej. W ramach umowy zapewnione zostanie pełne wsparcie logistyczne statków powietrznych oraz pozostałego sprzętu do 2030 roku. Pakiet szkoleniowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz naziemny system szkoleniowy, w tym Zintegrowane Centrum Szkoleniowe i 8 symulatorów lotu. Pierwsze F-35A powinny pojawić się w Polsce w 2026 roku, a dostawy zostaną zrealizowane do roku 2030. Koszt transakcji wyniósł 4,6 mld dolarów.

F-35 jako nowoczesne myśliwce piątej generacji znacząco poszerzą zdolności polskiego lotnictwa. Są one m.in. zbudowane w technologii stealth, utrudniającej ich wykrycie przez radary przeciwnika; wyposażone są także w szereg sensorów, zbierających dane z otoczenia i przekazujących je pilotowi oraz innym jednostkom na morzu czy na ziemi, np. z systemami przeciwlotniczymi Patriot.

Mogą także przenosić szeroką gamę uzbrojenia, w tym pociski dalekiego zasięgu AGM-158 JASSM, umożliwiające atakowanie celów przeciwnika na dystansie kilkuset kilometrów. Zgodę na zakup 821 tego typu pocisków Polska otrzymała od USA w marcu.

F-35 to produkowane przez amerykański koncern Lockheed Martin wielozadaniowe samoloty V generacji, które obecnie wykorzystywane są i zamawiane przez szereg państw NATO, a także np. Izrael, Koreę Południową, Szwajcarię czy Singapur; produkowane są od 2006 r., powoli stając się kluczowym samolotem bojowym Sojuszu Północnoatlantyckiego - w Europie trafiają są m.in. do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Norwegii, Holandii, Belgii, Włoch, Danii czy Czech, a w kolejnych latach także do Polski.

Sonda
Czy Polska powinna dokupić F-35?
Listen on Spreaker.