Merkava. Pancerny rydwan armii Izraela. Aktywna ochrona, potężny pancerz i silne uzbrojenie

2023-10-12 8:36

Merkava Mk IV to obecnie podstawowy czołg Izraelskich Sił Obrony (ang. IDF – Israel Defence Force). Wśród innych czołgów świata wyróżnia go wiele unikalnych rozwiązań, wynikających z tego, że powstał z myślą o wykorzystaniu w terenie zurbanizowanym. Wiąże się to z dążeniem do zapewnienia wysokiego stopnia ochrony i świadomości sytuacyjnej we wszystkich kierunkach, nie tylko w przedniej półsferze. W bieżącym roku do służby wchodzi najnowsza wersja Merkavy, która podnosi te możliwości na całkiem nowy poziom.

Spis treści

  1. Narodziny pancernego rydwanu
  2. Ciągły rozwój, ciągła ewolucja
  3. Czołg XXI wieku, czyli Merkava Mk4
  4. Rewolucja w obronie przed bronią przeciwpancerną
  5. Rydwan nadal rozpędzony w stronę przyszłości

Nazwa pierwszego opracowanego w Izraelu czołgu, Merkava - to po hebrajsku rydwan. Jest ona nawiązanie do historycznej roli rydwanów, które w antycznych armiach pełniły rolę przełamującą, ale były też technologicznym cudem techniki. Pojazd, który wszedł do służby w 1979 roku, miał być właśnie taką rodzimą rewolucją. Pierwszym zaprojektowanym i zbudowanym od podstaw w Izraelu czołgiem, dostosowanym do unikalnych potrzeb i wymagań sił zbrojnych tego kraju.

Wcześniej izraelski przemysł miał ogromne doświadczenie w modyfikacji i dostosowywaniu do własnych potrzeb czołgów pozyskiwanych za granicą. Często podnosiły one pojazdy uznawane już za przestarzałe, na całkiem nowy poziom. W latach siedemdziesiątych XX wieku izraelska armia wykorzystywała różne typy czołgów z różnych krajów. Były to przede wszystkim używane czołgi brytyjskie Centurion – maszyny dobrze opancerzone i uzbrojone, ale powolne i posiadające zbyt małej mocy silniki. Do Izraela trafiły też dwa opracowywane w tym czasie nowe czołgi Chieftain, jednak Londyn ostatecznie sprzedał je państwom arabskim. Stąd decyzja Tel Awiwu o budowie własnej konstrukcji.

Narodziny pancernego rydwanu

W odpowiedzi na potrzeby państwa prowadzącego ciągłą wojnę z silnymi sąsiadami powstał pojazd pod wieloma względami unikalny. Przede wszystkim złamano utarty jeszcze w czasie I wojny światowej schemat, w którym przód czołgu zajmuje załoga, w środkowej części jest wieża z uznojeniem głównym a z tyłu silnik. Merkava powstał w dużym stopniu w oparciu o doświadczenia z wojny Jom Kipur z 1973 roku. Postawiono na bezpieczeństwo załogi i silnego opancerzenie, oraz możliwość bezpiecznej ewakuacji.

Nowy izraelski czołg posiadał silnik umieszczony z przodu, stanowiący dodatkową ochronę dla załogi umieszczonej w środku. W tylnej części pojazdu znajduje się magazyn amunicji oraz specjalny właz, który pozwala opuścić pojazd pod osłoną jego bryły. Przestrzeń z tyłu pozwala też np. ewakuować załogę uszkodzonego pojazdu.

Opancerzenie całego pojazdu jest silne, a dodatkowo wieża ma kształt długiego i wąskiego klina, co nie tylko utrudnia trafienie pojazdu, ale też zwiększa szansę na rykoszet pocisku i poprzez duży skos zwiększa względną grubość pancerza przy atakach z przodu. Uzbrojenie stanowi armata kalibru 105 mm i 3 karabiny maszynowe. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w moździerz 60 mm, który umieszczony jest w stropie wieży i zapewnia unikalne możliwości ogniowe, bardzo przydatne w terenie zurbanizowanym.

Ciągły rozwój, ciągła ewolucja

Pojazd Merkava Mk1 był silnie opancerzony, silnie uzbrojony i posiadał silnik zapewniający dużą dynamikę jazdy. Ale doświadczenie bojowe z walki w Libanie w roku 1982 potwierdziła, że mimo przewagi nad używanymi przez Syrię T-72, potrzebują dalszej modyfikacji. Efektem był Merkava Mk 2, który otrzymał zmodyfikowane systemy kierowania ogniem i opancerzenie lepiej chroniące przed pociskami kumulacyjnymi granatników i rakiet przeciwpancernych.

W 1990 roku do służby weszły czołgi Merkawa Mk 3, które otrzymały znacznie potężniejszą armatę gładkolufową kalibru 120 mm i nowoczesny systemem kierowania ogniem Matador Mk 3. Zastosowano również po raz pierwszy pancerz modułowy, który nie tylko pozwala na szybką wymianę uszkodzonych elementów, ale też pozwala na łatwiejszą modyfikację pancerza. W zmodyfikowanym czołgu Mk 3 zastosowano też auto-tracker, czyli automatyczny układ śledzenia celów. Oznacza to, że armata podąża za wskazanym celem niezależnie od ruchu jego lub czołgu. Znacznie zwiększa to skuteczność walki w ruchu.

Czołg XXI wieku, czyli Merkava Mk4

Obecnie podstawowym czołgiem IDF jest Merkava Mk4, który wszedł do służby w 2004 roku. Zastosowano w nim kilka unikalnych rozwiązań, znacznie zwiększających poziom ochrony i siłę ognia. Jego uzbrojenie stanowi zmodyfikowana armata 120 mm zapewniająca większą skuteczność przeciw silnie opancerzonym celom. Znacznej modernizacji uległ też system kierowania ogniem i szerzej, systemy obserwacji, szczególnie dookolnej. Oba umieszczone na wieży karabiny maszynowe są zdalnie sterowane i posiadają własne systemy optoelektroniczne. Czołg posiada też nowy system kierowania ogniem Knight Mark 4 oraz system zarządzania polem walki BMS, który zapewnia nieprzerwaną wymianę informacji między czołgami, ale też innymi jednostkami własnymi i dowództwem.

Czołg charakteryzuje się też jeszcze wyższym stopniem ochrony wnętrza, także przeciwko zagrożeniom występującym poza przednią półsferą pojazdu. Pancerz jest w pełni modułowy i chroni czołg również od góry, od dołu i z tyłu w bardzo wysokim stopniu. Moduły pancerza znajdują się nawet na równych włazach do wieży, która nadal ma kształt wąskiego klina, ale moduły dodatkowego opancerzenia nadają jej całkiem inny kształt. W tylnej części pod wieżą podwieszono łańcuchy, które mają powodować przedwczesną detonację pocisków kumulacyjnych.

W czołgu Merkava Mk4 zastosowano też rozwiązania kojarzone raczej z lotnictwem niż pojazdami, takie jak powłoki pochłaniające sygnał radarów „stealth” czy wylot spalin mieszający je z powietrzem, aby obniżyć temperaturę gazów i co za tym idzie, emisję w podczerwieni.

Na pojeździe zainstalowano też system ostrzegający przed opromieniowaniem przez laser i automatycznie stawiający w takim wypadku zasłonę dymną. Jednak całkiem inny system działający automatycznie i aktywnie, stał się wyznacznikiem rewolucji, jaką Merkava Mk4 wprowadził w broni pancernej.

Rewolucja w obronie przed bronią przeciwpancerną

Merkava Mk4 stał się pierwszym wprowadzony do służby pojazd bojowy na świecie, wyposażony w aktywny system ochrony typu Trophy, który wykazał się skutecznością w trakcie działań podejmowanych przeciwko palestyńskim granatnikom i pociskom przeciwpancernym produkcji rosyjskiej. Wariant wyposażony w to rozwiązanie oznaczony Merkava Mk4M wszedł do służby w 2009 roku. Pierwsze bojowe użycie systemu Trophy miało miejsce 1 marca 2011 roku, kiedy za jego pomocą zniszczono pocisk granatnika przeciwpancernego wystrzelony z bliskiej odległości do czołgu Merkawa w pobliżu granicy Izraela ze Strefą Gazy. W kolejnych misjach system okazał się skuteczny również przeciw najnowszym rosyjskim pociskom kierowanym 9M133 Kornet, używanymi przez Hamas podczas operacji Protective Edge w 2014 roku.

Obecnie systemy aktywnej ochrony pojazdów (ASOP) stają się powoli standardem nie tylko dla najnowszych czołgów, ale również bojowych wozów piechoty a nawet lżejszych maszyn. W 2004 roku to była rewolucja, bo system Trophy pozwalał Merkavie obronić się przed największym zagrożeniem, szczególnie w warunkach miejskich, czyli granatnikami i rakietami przeciwpancernymi. Jak działa system aktywnej ochrony? Krótko mówiąc, wykrywa nadlatujący pocisk i wystrzeliwuje w jego stronę specjalny ładunek odłamkowy, który eliminuje zagrożenie. Jest to system automatyczny, którego czas reakcji jest znacznie krótszy niż człowieka. Nie jest to oczywiście panaceum na wszelkie problemy i użycie bojowe ujawniło wady takich systemów, ale nadal przeważają nad nimi zalety. Z tego powodu na system Throphy zdecydowała się m.in. US Army, instalując go na czołgach M1A2 SEPv3 Abrams.

Rydwan nadal rozpędzony w stronę przyszłości

Ewolucja „rydwanu izraelskiej armii” nie kończy się na wersji Mk4. W 2023 roku do służby wszedł zmodyfikowany pojazd oznaczony Maerkava Mk5 Barak (po hebrajsku Błyskawica), wyposazony w zmodyfikowany system Throphy i wiele rozwiązań zwiększających świadomość sytuacyjną. Jest to np. system obserwacji w zakresie 360 stopni Iron Vision, który wykorzystuje wirtualną rzeczywistość i system kamer, pozwalając załodze „widzieć” przez pancerz pojazdu. Dodano również systemy antydronowe i wspomagane przez sztuczną inteligencję systemy wykrywania, identyfikacji i namierzania celów.

Jak widać pojazd, ma jeszcze spory potencjał modernizacyjny i jest produkowany na bieżąco. Starsze wozy Merkava Mk3 również są modernizowane do standardu bliskiego wersji Mk4. Na ich bazie powstają też różnego typu pojazdy specjalne, w tym ciężki bojowy wóz piechoty i wóz zabezpieczenia technicznego Namer. Wiele z nich budowanych jest od podstaw. Przed izraelskim rydwanem droga jest, jak widać, szeroka i raczej jasna. W ostatnich miesiącach pojawiły się również informacje, że Izrael planuje po raz pierwszy eksport starszych wersji tego czołgu.

Jeśli chodzi o techniczne parametry czołgu Merkava Mk4, to jego masa całkowita wynosi 65 ton. Długość kadłuba to 7,6 m a szerokość 3,7 m, ale bez fartuchów pancernych, chroniących układ jezdny. Budowa kadłuba to rama stalowa, na której mocowane są moduły pancerza i dodatkowe elementy. Napęd stanowi silnik diesla V12 typu General Dynamics GD883 (MTU883) o mocy 1,500 KM z przekładnią Renk RK 325, co pozwala na osiągnięcie na drodze prędkości 64 km/h. Zasięg operacyjny to co najmniej 500 km.

Załoga czołgu Merkava Mk4 to 4 żołnierzy: dowódca, działonowy, ładowniczy i kierowca. Uzbrojenie podstawowe stanowi izraelska arma gładkolufowa 120 mm IMI MG253 o lufie długości 44 kalibrów z zapasem 48 pocisków. Uzupełnione jest 2 lub 3 karabinami maszynowymi oraz moździerzem kalibru 60 mm. Całość uzbrojenia obsługiwana jest z wnętrza pojazdu.