Umowa, która jest następstwem wcześniejszego kontraktu podpisanego w 2022 r. na partię 20 myśliwców. Powoduje ona, że hiszpańska flota Eurofighter wzrośnie do 115 samolotów. Wraz z pierwszą dostawą w 2030 roku. Nowe samoloty zapewnią zwiększenie zdolności operacyjnych w Hiszpanii, wzmocnią jej pozycję w NATO i zabezpieczą krajowy przemysł.
"Eurofighter jest najbardziej zaawansowanym i odnoszącym sukcesy myśliwskim odrzutowcem z europejskiej produkcji i jest podstawą europejskiej wyższości powietrza. Jest to również symbol współpracy przemysłowej między narodami i przedsiębiorstwami - przykład tego, jak Europa może pracować w naszym obecnym kontekście obronnym. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie hiszpańskiego rządu do naszego Eurofightera oraz Airbus Defence and Space – powiedział Mike Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
Polecany artykuł:
Wszystkie hiszpańskie Eurofightery są montowane, testowane i dostarczane przez zakłady Airbusa w Getafe. Zakłady zapewniają ponad 16 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w samej Hiszpanii.
Hiszpania kupuje kolejne partie samolotów Eurofighter w celu zastąpienia floty F/A 18 Hornet, w ramach programu Halcon. Oznacza to znaczną modernizację hiszpańskich możliwości w powietrzu. W sumie zamówiono 45 (20 + 25) odrzutowców Eurofighter zamówionych od 2022 roku, wyposażonych w zaawansowaną awionika, radary dozorowania elektronicznego (E-Scan), ulepszone systemy uzbrojenia zdolne do obsługi Brimstone III, pocisków powietrze-powietrze Meteor, nowe czujniki i ulepszona łączność. Dołączą one do obecnej floty samolotów hiszpańskich sił powietrznych od 2026 roku.
Eurofightery w służbie Hiszpanii są od 2003 roku, siły powietrzne kraju obsługują Eurofightera z baz lotniczych w Morón (11. skrzydło), w pobliżu Sewilli i Los Llanos (14. skrzydło), Gando (46. skrzydło). Wyspy Kanaryjskie, wkrótce mają stać się następną bazą operacyjną.