Samolot wczesnego ostrzegania już w Polsce. Zamówiono dwa takie samoloty

2024-03-06 18:58

Do Polski przybył pierwszy z dwóch samolotów Saab 340 AEW - samolot wczesnego wykrywania i ostrzegania, wyposażony w radar ERIEYE, który nasz kraj kupił za kwotę ok. 52 mln EUR w ubiegłym roku – poinformowała Agencja Uzbrojenia na koncie X.

Samolot wczesnego wykrywania i ostrzegania Saab 340 AEW

i

Autor: Paweł Bejda / X Samolot wczesnego wykrywania i ostrzegania Saab 340 AEW

Polskie lotnictwo powiększa się o kolejną maszynę, która pomoże w realizacji wielu zadań na niebie. Jak poinformowała Agencja Uzbrojenia i sekretarz stanu w MON Paweł Bejda do Polski przybył pierwszy z dwóch samolotów wczesnego wykrywania i ostrzegania Saab 340 AEW wyposażony w radar ERIEYE. Agencja Uzbrojenia zakupiła te samoloty w ubiegłym roku za kwotę ok. 52 mln EUR. Jak dodaje Agencja Uzbrojenia w komunikacie, "już za kilka miesięcy do Polski przyleci kolejna maszyna".

W Portalu Obronnym w październiku ubiegłego roku, pisaliśmy o tym, że Saab zaprezentowało dwa miesiące po złożeniu zamówienia pierwszy samolot Saab 340 Airborne Early Warning (AEW) w barwach Sił Zbrojnych RP.

Dostarczenie tak szybko samolotu było wynikiem efektywnej współpracy z Siłami Zbrojnymi RP oraz ciągłej produkcji lotniczych systemów wczesnego ostrzegania przez Saab. Operacja nie byłaby również możliwa, gdyby nie zaangażowanie pracowników oraz bogate doświadczenie Saab w przeprowadzeniu wszystkich rodzajów testów i ewaluacji wymaganych do zatwierdzenia systemów.

Faktycznie czas jest bardzo krótki, jednak warto przypomnieć, że nie jest to maszyna fabrycznie nowa. Była ona eksploatowana przez lotnictwo Zjednoczonych Emiratów Arabskich do czasu dostarczenia nowszych samolotów Saab GlobalEye. Wyleasingowane Emiratom maszyny Saab 340AEW wróciły do Linköping w 2020 roku i zostały zakonserwowane. Tak więc Saab musiał maszyny rozkonserwować, przetestować i przemalować w polskie barwy.

Saab 340AEW to maszyna wczesnego ostrzegania, nazywana od pierwszego samolotu tego typu AWACS, stworzona na bazie małego samolotu do komunikacji lokalnej Saab 340, który napędzany jest dwoma silnikami turbośmigłowymi. Maszyna osiąga prędkość przelotową około 500 km/h i może latać około 5-6 godzin. Jej pułap operacyjny to 25 tys. stóp.

Radar, który jest sercem systemu AEW umieszczono został nad kadłubem, ale nie ma formy obrotowego dysku, tylko nieruchomej, podłużnej belki. Umieszczone są w niej dwie anteny radaru Saab Erieye. Każda z nich ma długość 9 metrów i „patrzy w przeciwnym kierunku”, dając obraz radarowy w zakresie 150 stopni w płaszczyźnie bocznej. Radar dopplerowski dalekiego zasięgu Erieye (SLAR) firmy Ericsson Microwave Systems działa na częstotliwościach 2-4 GHz.

Jak przekonuje producent, w warunkach wysokiego poziomu zakłóceń i użycia przez przeciwnika środków walki radioelektroniczne jest zdolny wykrywać cele wielkości myśliwca generacji 4/4+ z dystansu co najmniej 350 km. Skutecznie wykrywa również cele nisko lecące i posiada tryb obserwacji powierzchni morza oraz ziemi. Jest on zdolny do komunikacji zgodnej ze standardem NATO, jednak nie posiada stosowanego obecnie szeroko Link 16.

Listen on Spreaker.