Petri określił zakup jako największe wzmocnienie sił powietrznych Argentyny od 1983 roku, czyli demokratyzacji kraju po okresie dyktatury wojskowej.
W uroczystym podpisaniu umowy miał pierwotnie uczestniczyć prezydent Milei, ale odwołał on swoją wizytę w Danii w związku z sobotnim atakiem Iranu na Izrael. Umowa Danii z Argentyną oznacza, że władze w Kopenhadze nie przekażą Ukrainie więcej niż zapowiedzianych wcześniej 19 samolotów. Pierwsze samoloty F-16 dla Ukrainy mają być dostarczone ukraińskim siłom powietrznym latem.
Nie ogłoszono daty przekazania F-16 Argentynie. Oczekuje się, że zostaną one przeniesione w nadchodzących latach, tym samym piloci z Argentyny będą mieli czas na przeszkolenie się na samolotach, a sama Argentyna przygotuje infrastrukturę pod nowe samoloty. Buenos Aires potwierdza jednak, że otrzyma zarówno jednomiejscowe modele F-16A, jak i dwumiejscowe F-16B, które są wykorzystywane do zaawansowanego szkolenia pilotów.
Milei, zadeklarowany antykomunista, ogłosił niedawno „nową doktrynę polityki zagranicznej”, która ma polegać na zbliżeniu z USA. Zabiega też o status „globalnego partnera” NATO dla Argentyny. Decyzja prezydenta Argentyny Javiera Milei o wyborze amerykańskiego, ale używanego samolotu zamiast chińskiej oferty nowych JF-17 była jak się wydaje decyzją geostrategiczną, ponieważ Stany Zjednoczone są zainteresowane zatrzymaniem wpływów Chin w Ameryce Łacińskiej. A Argentyna bliskiej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi.
Rzecznik prezydenta Manuel Adorni powiedział, że umowa opiewa na „około 300 mln dolarów”, czyli „poniżej ceny rynkowej”. 11 października 2023 roku Departament Stanu Stanów Zjednoczonych ogłosił, że wyraził zgodę na transfer F-16 z Danii do Argentyny, jednak zakup został opóźniony ze względu na wybory prezydenckie w kraju Ameryki Południowej.
Poza samolotami umowa obejmowała dostawę czterech symulatorów lotu, ośmiu silników i części zamiennych do samolotu na okres pięciu lat. A także uzbrojenia jak pociski rakietowe AIM-9X i AIM-120. Dania zastępuje swoje stare samoloty F-16 nowymi 27 samolotami F-35, a operacyjność floty jest szacowana pod koniec 2025 roku. W marcu oba kraje podpisały umowę wstępną w sprawie sprzedaży myśliwców.
Wiele lat temu Argentyna rozpoczęła poszukiwania samolotu, który pozwoliłby jej odzyskać zdolność powietrzne utracone dziesięć lat temu, kiedy wycofano ze służby samoloty Mirage. Kraj próbował pozyskać samoloty z innych kierunków, ale konflikt z Wielką Brytanią o Falklandy w 1982 r., sprawił, że kraj nie mógł pozyskać żadnych samolotów, gdzie były komponenty brytyjskie. Wielka Brytania wywierała presję dyplomatyczną na sojuszników, aby blokowali sprzedaż wszelkiego uzbrojenia Argentynie jak szwedzkich samolotów Saab Gripen, Israel Aircraft Industries Kfirs i Korea Aerospace Industries FA-50.
Polecany artykuł:
Komentatorzy podkreślają, że rząd Argentyny zdecydował się na zakup myśliwców w czasie, gdy na innych obszarach prowadzi drastyczne cięcia wydatków w ramach lansowanej przez prezydenta kampanii „cięcia piłą łańcuchową” deficytu budżetowego, co ma wyprowadzić kraj z kryzysu.
PM/PAP
Polecany artykuł: