Argentyna ze zgodą USA na zakup F-16 z Danii. To geopolityczna decyzja

2023-10-13 14:04

USA wydały zgodę Argentynie na zakup używanych samolotów F-16AM/BM Fighting Falcon z Danii, a także czterech morskich samolotów patrolowych P-3 z Norwegii. Zgoda amerykańska jest podyktowana tym, by chińska oferta samolotów nie wygrała w Argentynie – informuje argentyński portal La Nacion.

F-16

i

Autor: SHUTTERSTOCK F-16

Ja przekazały argentyńskie media, USA dały zielone światło na sprzedaży 24 samolotów F-16 wyposażonych w rakiety powietrze-powietrze z Danii do Argentyny. Dodatkowo Argentyna chce także kupić pakiet uzbrojenia AIM-120 AMRAAM oraz AIM-9 Sidewinder. Poza tym USA mają zaoferować bezzwrotny grant o wartości 40 mln USD, dla ułatwienia Argentynie zakup samolotów z Danii. Mówi się także o zatwierdzeniu zgody na cztery morskie samoloty patrolowe P-3 z Norwegii do Argentyny.

Na razie nie wiadomo ile wyniesie koszt zakupu, jednak portal La Nacion wyjaśnia, że w piśmie Departamentu Stanu do Kongresu z czerwca ubiegłego roku koszt operacji z Danią oszacowano na przybliżoną wartość sprzedaży wynoszącą 338 695 634 USD w ramach transferu do 38 samolotów, sześciu samolotów F-16 w wersji „Block 10” ″ i 32 samoloty „Blok 15”.

Raport - Beata Górka-Winter: Otwiera się drugi front. Putin skorzysta najbardziej

Teraz decyzja o zakupie z Danii używanych samolotów F-16 musi podjąć Argentyna. Królewskie Duńskie Siły Powietrzne (RDAF) posiadają obecnie 33 samoloty F-16A i 10 dwumiejscowych samolotów szkoleniowych typu B. Dania jest w trakcie wymiany starzejących się samolotów na samoloty piątej generacji F-35A. Dania planuje nabyć 27 F-35, a pierwsze cztery F-35 RDAF przybyły do kraju we wrześniu.

Dania informowała w sierpniu, że może przekazać 19 F-16 dla Ukrainy i że dostarczy samoloty dla Kijowa w 2024 roku. Najprawdopodobniej flota duńskich F-16 zostanie podzielona na pół między Argentynę i Ukrainę, jeśli Argentyna się zdecyduje na zakup tych samolotów.

Zastępca sekretarza ds. bezpieczeństwa regionalnego Departamentu Stanu Mira Resnick, powiedziała, że transfer leży „w interesie narodowym Stanów Zjednoczonych” i chociaż stwierdziła, że ostateczna decyzja należy do Argentyny, upierała się, że oferta amerykańska jest „lepsza” od oferty Chin i że jeśli zostanie sfinalizowana, posłuży pogłębieniu długoterminowych relacji między obydwoma krajami. Resnick dodała, że ta decyzja nie wymaga żadnej zgody Wielkiej Brytanii, która od wojny o Falklandy blokuje transfer broni do Argentyny. A ponieważ w samolotach nie ma żadnych podzespołów wymagających zgody Wielkiej Brytanii, więc sprzedaż jest możliwa.

Argentyna od lat stara się zakupić nowe samoloty, poszukuje zamienników dla 16 samolotów Dassault Mirage III, które wycofano w 2015 roku, ale ze względu na wspomnianą wojnę i blokadę Wielkiej Brytanii było to niemożliwe. Były podejścia do szwedzkich samolotów Gripen, izraelskich IAI Kfir i lekkich myśliwców Korea Aerospace Industries FA-50. Jednak nie udawało się.

Obecnie Siły Powietrzne Argentyny mają na wyposażeniu samoloty szkolno-bojowe IA-63 Pampa oraz A-4AR Fightinghawk

Geopolityczna decyzja USA

Zgoda na zakup duńskich F-16 dla Argentyny nie jest przypadkowa, ponieważ Argentyna dostała ofertę od Chin na nowe samoloty JF-17, które posiada już Pakistan, który podobno nie jest zadowolony z tych samolotów, ponieważ w listopadzie ubiegłego roku musiał je uziemić z powodu problemów technicznych. Oferta Chin na JF-17, charakteryzująca się lepszymi warunkami finansowymi, i obejmuje 15 samolotów, z możliwością wynegocjowania drugiej partii i docelowo trzeciej.

Według mediów argentyńskich samolot JF-17 miałby być wyposażony w silniki chińskie, w przeciwieństwie do wersji eksploatowanych przez Birmę i Nigerię z silnikami rosyjskimi.

Jak przypomina argentyński portal La Nacion, zgoda amerykańska na F-16 dla Argentyn stanowi kamień milowy w dwustronnych stosunkach i następuje po latach negocjacji między Buenos Aires a Waszyngtonem, gdzie patrzy się z dużym zaniepokojeniem na obecność Chin w Ameryce Łacińskiej. Chiny w ostatnim czasie zaczęły odgrywać aktywniejszą rolę w rozwoju infrastruktury Argentyny i są jednym z większych partnerów handlowych. Chiny są drugim co do wielkości kierunkiem argentyńskiego eksportu, a w ciągu ostatnich trzech lat dwustronny handel osiągał średnio 16 miliardów dolarów rocznie.

Chińskie firmy nie tylko są głównym odbiorcą argentyńskiej soi. Chińskie wojsko obsługuje stację naziemną w prowincji Neuquen w Patagonii, która oficjalnie zajmuje się śledzeniem aktywności obiektów na orbicie. Chińskie państwowe przedsiębiorstwo węglowo-chemiczne negocjuje budowę portu w najbardziej wysuniętej na południe prowincji Tierre del Fuego. Chiny udzieliły także pomocy podczas pandemii Covid-19, dzięki czemu Argentyna stała się jednym z pierwszych krajów, które otrzymały szczepionki opracowane w Chinach.

Sonda
Na który samolot powinna się zdecydować Argentyna?