Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, że holenderskie F-16 znajdują się na Ukrainie. Teraz minister obrony Holandii zakomunikował, że Ukraina może użyć F-16 przeciwko celom znajdującym się w Rosji.
Jak powiedział minister Ruben Brekelmans:
„Dostarczyliśmy pierwszą partię F-16. Znajdują się one obecnie w ukraińskiej przestrzeni powietrznej. Zawsze mówiliśmy, że Ukraina musi przestrzegać prawa międzynarodowego. Ale prawo międzynarodowe nie zawiera żadnych ograniczeń w zakresie odległości. Prawo międzynarodowe nie zatrzymuje się na granicy lub 100 km od granicy. Zezwalamy więc Ukrainie na używanie F-16 do samoobrony. Może to być potrzebne do przechwycenia pocisków rakietowych lub uderzenia na przykład w lotniska w Rosji. Czyli cele wojskowe. Jest to również dozwolone na terytorium Rosji lub w rosyjskiej przestrzeni powietrznej” - powiedział Brekelmans.
Ta decyzja ministra obrony Holandii daje Ukrainie większy zakres elastyczności w atakowaniu kluczowych obiektów wojskowych, nawet jeśli znajdują się poza granicami Ukrainy. Cele mogą obejmować rosyjskie lotniska wojskowe, które odgrywają kluczową rolę we wspieraniu logistyki dla rosyjskich wojsk.
Zaznaczył również, że kluczowa jest kwestia wsparcia dla Ukrainy.
„Myślę, że wspieranie Ukrainy jest obecnie kluczowym priorytetem. Dziesięć dni temu byłem w Charkowie i Kijowie , a sytuacja zarówno na linii frontu, jak i w dużych miastach, takich jak Charków, jest bardzo niepokojąca. Dlatego uważam, że musimy zintensyfikować nasze wysiłki. Po drugie, musimy porozmawiać o wzmocnieniu naszej obrony i odstraszania, ponieważ zagrożenie ze strony Rosji tylko rośnie, nie tylko w perspektywie krótkoterminowej, ale także długoterminowej” – powiedział holenderski minister obrony.
Stany Zjednoczone stawiają na młodych ukraińskich pilotów w szkoleniu na F-16
Dziennik „The Wall Street Journal”, powołując się na amerykańskich urzędników, poinformował, że USA zmieniają swoje podejście w szkoleniu ukraińskich pilotów F-16, stawiając na młodych kadetów zamiast doświadczonych pilotów Ukraińskich Sił Powietrznych.
Według anonimowych urzędników USA zmiana strategii wynika z niedoboru doświadczonych ukraińskich pilotów ze znajomością języka angielskiego. Ponadto niektórzy urzędnicy uważają, że młodsi kadeci mogą być bardziej podatni na zachodnie metody szkolenia niż ci, którzy zostali przeszkleni już w innych wschodnim systemie.
Polecany artykuł:
Źródła, z którymi rozmawiali dziennikarze, wskazują, że ta dynamika odzwierciedla powszechne napięcie w szkoleniu wojskowym między instruktorami NATO, którzy przestrzegają ustalonych metod, a Ukraińcami, którzy stoją w obliczu pilnych potrzeb w wojnie z Rosją i często mają większe doświadczenie bojowe niż ich zachodni instruktorzy.
Dziennik „Wall Street Journal” zauważył również, że program szkoleniowy wywołał nową dyskusję, szczególnie po katastrofie samolotu F-16 na Ukrainie w sierpniu tego roku, w której zginął Ołeksij Mes, pilot Sił Zbrojnych Ukrainy. Źródła na której powołuje się amerykański dziennik wskazują, że pełna eskadra F-16, czyli 20 samolotów i 40 pilotów najprawdopodobniej nie zostanie wysłana na Ukrainę przed wiosną lub latem 2025 roku. Jak napisano w publikacji, kadeci spędzą najpierw rok w Wielkiej Brytanii i Francji na szkoleniu podstawowym, zanim przejdą do praktycznej nauki na kursach z F-16 w Arizonie i Rumunii. Natomiast doświadczeni piloci mogą pominąć podstawowe szkolenie lotnicze i przejść bezpośrednio do faz zaawansowanych.
Według The Economist Ukraina otrzymała 10 z obiecanych 79 samolotów, a do końca 2024 r. ukraińskie siły zbrojne mają być w stanie wykorzystać 20 myśliwców F-16. Amerykański Instytut Studiów nad Wojną poinformował 12 października, że ukraiński F-16 prawdopodobnie po raz pierwszy zestrzelił rosyjski myśliwiec Su-34.