Transportowy A400M Atlas. Gigant na ziemi, zwinny w powietrzu

2024-06-06 17:00

Na stanowisku Luftwaffe podczas salonu lotniczego ILA 24 w Berlinie nie mogło zabraknąć „konia roboczego” niemieckiego lotnictwa transportowego. Potężny, czterosilnikowy Airbus A400M Atlas może zabrać na pokład 37 ton ładunku. Ale kiedy tego nie robi, jest zdolny do bardzo dynamicznego lotu.

Podczas berlińskiego salonu można zobaczyć zarówno samolot Airbus A400M na ekspozycji statycznej, jak też podczas codziennych pokazów w locie. I trzeb powiedzieć, że maszyna mająca skrzydła o rozpiętości ponad 42 metrów jest w stanie wykonywać ewolucje, których nie spodziewalibyśmy się po takim kolosie, którego masa startowa może sięgać 141 ton.

A400M Atlas ILA 24

Jednak cztery silniki EuroProp TP400 o mocy 11 220 KM każdy, są w stanie zapewnić maszynie spore zdolności. Oczywiście akrobatyczne loty w warunkach operacyjnych nie są potrzebne, ale samolot jest w stanie startować i lądować na krótkich, nieutwardzonych lądowiskach. Może też zabrać ładunki o masie do 37 ton, do ładowni o długości niemal 18 metrów (łącznie z rampą nawet więcej) i szerokości 4 metrów.

Dzięki tej przestrzeni i udźwigowi Bundeswehra nie musi już wynajmować samolotów An-124-100 od transportu pojazdów takich jak ciężkie kołowe transportery opancerzone Boxer. W 2020 roku przeprowadzono pierwsze próby i certyfikowano taką możliwość. Pojazd nie tylko mieści się wewnątrz, ale też może być transportowany nawet w najcięższym wariancie, który waży 35 ton. Nawet z takim obciążeniem prędkość oscyluje wokół 0,7 Macha, choć zasięg zredukowany jest do nieco ponad 3 tys. km. Z ładunkiem 30 ton wynosi on około 4,5 tys km a z 20 tonami na pokładzie ponad 6 tys. km. Bez ładunku, tylko z załogą i pełnym zapasem paliwa, zasięg A400M to prawie 9 tys. km.