Najstarszy lotniskowiec US Navy szykuje się na emeryturę. Marynarka Wojenna USA rozpoczęła proces wycofywania USS Nimitz

2024-10-04 6:07

Lotniskowce, będące symbolami morskiej potęgi, muszą z czasem ustąpić miejsca nowocześniejszym jednostkom. Taka sytuacja dotyczy najstarszego lotniskowca US Navy, USS Nimitz, który wszedł do służby w 1975 roku. Jak podaje Stars and Stripes, Marynarka Wojenna USA rozpoczęła proces wycofywania tego okrętu, który zakończy się w 2027 roku.

Każde państwo, które ma ambicje mocarstwowe i ma przede wszystkim dostęp do mórz lub oceanów, chce posiadać w swojej marynarce wojennej lotniskowce, które budzą szacunek i podziw. Nic więc dziwnego, że takie kraje jak Chiny i Indie mają ambitne plany dogonienia Stanów Zjednoczonych, które mają obecnie największą liczbę lotniskowców na świecie bowiem aż 11.

Amerykańska flota ma na stanie takie atomowe lotniskowce jak:

  • USS „Nimitz”,
  • USS „Dwight D. Eisenhower”,
  • USS „Carl Vinson”,
  • USS „Theodore Roosevelt”,
  • USS „Abraham Lincoln”,
  • USS „George Washington”,
  • USS „John C. Stennis”,
  • USS „Harry S. Truman”,
  • USS „Ronald Reagan”
  • USS „George H.W. Bush”.

Ten ostatni był ostatnim okrętem typu Nimitz w służbie od 2009 r. Najnowszym lotniskowcem Marynarki Wojennej jest USS Gerald R. Ford. Został oddany do użytku w czerwcu 2017 r.

US Navy szykuje się na emeryturę

Okręty jak każdy wie, są intensywnie eksploatowane przez marynarkę wojenną, a nowinki wojskowe sprawiają, że odbywa się wyścig technologiczny, który przesądzi, który kraj będzie posiadał najnowocześniejszą armię na świecie. Trzeba więc pozbywać się starszego sprzętu, tak jest właśnie z najstarszym lotniskowcem US Navy, czyli USS Nimitz, który został oddany do służby w 1975 roku. Oficjalne potwierdzenie, że US Navy pracuje nad programem wycofania ze służby okrętu, dezaktywacją i utylizacją USS Nimitz podano 14 kwietnia 2023 roku.

ILA 2024 - F-35

Jak napisał portal Stars and Stripes, obecnie Marynarka Wojenna USA rozpoczęła proces wycofywania ze służby najstarszego lotniskowca, z tego też względu U.S. Naval Sea Systems Command przyznało firmie Huntington Ingalls Inc. kontrakt o wartości 18,4 mln dolarów na zarządzanie początkowym planowaniem wyłączenia reaktorów jądrowych na okręcie Nimitz, co stanowi pierwszy etap wycofywania ze służby. Jak napisano w publikacji, w kontrakcie stwierdzono, że plan dezaktywacji reaktorów musi zostać dostarczony Marynarce Wojennej USA do listopada 2024 r. A formalne rozpoczęcie wycofania nastąpiło 1 sierpnia, kiedy to amerykański Departament Obrony zainicjował proces dezaktywacji superlotniskowca USS Nimitz.

Obecnie Nimitz nadal jest w służbie czynnej, w czerwcu Nimitz ukończył sześciomiesięczny przegląd techniczny w stoczni Puget Sound Naval Shipyard, gdzie został skierowany w celu konserwacji i aktualizacji systemów. Przed przeglądem technicznym Nimitz operował na Pacyfiku przez siedem miesięcy, skupiając się na operacjach wolności żeglugi na Morzu Południowochińskim. Jego macierzystym portem jest Naval Base Kitsap w stanie Waszyngton. Po zakończeniu sześciomiesięcznego remontu Ronald Reagan ma przejąć rolę Nimitza jako macierzysty lotniskowiec marynarki wojennej w północno-zachodniej części Pacyfiku.

Według Stars and Stripes obecne plany US Navy dotyczące Nimitza zakładają, że ​​jednostka przepłynie wzdłuż zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych i Ameryki Południowej, wokół Przylądka Horn, a następnie do Newport News w stanie Wirginia, gdzie zgodnie z kontraktem rozpoczną się prace dezaktywacyjne. Wycofanie planowana jest na 2026 r., a zakończenie służby ma nastąpić w 2027 r., chociaż niektórzy urzędnicy US Navy wzywają do przedłużenia okresu eksploatacji lotniskowca, jednak jak było już wspomniane, formalne procedury się rozpoczęły. Z kolei drugi najstarszy lotniskowiec tego typu, czyli, USS Dwight D. Eisenhower, ma zostać wycofany ze służby w 2026 r. Jednak Marynarka Wojenna USA informowała w tym roku, że okręt Eisenhower może służyć co najmniej do 2030 roku. Jest to spowodowane zapotrzebowaniem na grupy uderzeniowe lotniskowców, które muszą reagować na kryzysy na całym świecie, w tym na niedawne napięcia na Morzu Czerwonym i Cieśninie Tajwańskiej. Pisaliśmy niedawno w Portalu Obronnym o problemie niewystarczającej ilości lotniskowców US Navy z powodu coraz większych napięć na świecie.

Nimitz pozostanie jednak w służbie operacyjnej do czasu, aż jego zastępca, czyli USS John F. Kennedy typu Gerald R. Ford, nie osiągnie pełnej gotowości operacyjnej. W budowie są jeszcze dwa okręty typu Gerald Ford — nowy USS Enterprise i USS Doris Miller, nazwany na cześć czarnoskórego marynarza, który otrzymał Krzyż Marynarki Wojennej za bohaterstwo w Pearl Harbor.

Problemy z utylizacją napędu atomowego

Jednak sam proces dezaktywacji i utylizacja tak dużej jednostki o napędzie atomowym nie jest czymś prostym, o czym było głośno w czasie utylizacji pierwszego superlotniskowca również o napędzie atomowym, czyli USS Enterprise. Lotniskowiec ten mimo tego, że oficjalnie ze służby został wycofany 3 marca 2017 roku, a z eksploatacji US Navy już w 2012 roku, to do teraz lotniskowiec ten nie został zutylizowany. Według informacji medialnych stoczni Newport News w Hampton Roads, udało się jedynie usunąć pręty paliwowe z ośmiu reaktorów Westinghouse A2W. Jednym z głównych powodów długiego procesu likwidacji Enterprise jest to, że będzie to pierwszy lotniskowiec o napędzie atomowym, z którego będzie wyładowywane paliwo jądrowe. Dlatego Pentagon jest zobowiązany do minimalizowania potencjalnych szkód dla środowiska. Ostateczna rozbiórka według różnych informacji medialnych ma nastąpić przy dobrych wiatrach dopiero w 2025 roku i ma kosztować od 554 mln USD do 1,36 mld USD.

Nimitz jest pierwszym z 10 lotniskowców z napędem atomowym opartych na tym samym projekcie. Nimitz był drugim lotniskowcem z napędem atomowym, który dołączył do Marynarki Wojennej, po USS Enterprise. Nazwa pochodzi od byłego pięciogwiazdkowego admirała Chestera Nimitza, dowódcy marynarki wojennej w II wojnie światowej. Wszystkie lotniskowce typu Nimitz zostały zbudowane w latach 1968–2006 w stoczni Newport News Shipbuilding w Wirginii. Okręty typu Nimitz według zakładanych norm mają służyć 50 lat.

Lotniskowiec USS Nimitz

Lotniskowiec USS Nimitz waży 102 000 ton. Jego długość wynosi 332,8 m, a szerokość na linii wodnej to 40,8 m, a szerokość całkowita 76,8 m. Zanurzenie z kolei wynosi 11,3 m. Napędzają go dwa reaktory atomowe Westinghouse A4W o mocy 280 000 KM. Okręt porusza się z prędkością ponad 30 węzłów. Załoga tego okrętów liczy około 6 tys. osób, w tym ok. 3 tys. członków personelu lotniczego.

Okręt może na swoim pokładzie przenosić nawet 90 samolotów i śmigłowców w tym F/A-18 Hornet, F/A-18 Super Hornet, EA-6 Prowler, E-2 Hawkeye i SH-60 Seahawk. Lotniskowiec ma na swoim uzbrojeniu wyrzutnie RIM-7 Sea Sparrow oraz zestawy przeciwrakietowe Vulcan Phalanx 20 mm. Okręt wyposażono też w liczne czujniki i radary jak nadzoru nawodnego, nawigacyjne, nadzorujące przestrzeń powietrzną, które zwiększają jego świadomość sytuacyjną.

Sonda
Czy Polska powinna mieć lotniskowiec?
Listen on Spreaker.