Polacy i Francuzi nad Bałtykiem. Mirage 2000 i F-16 strzegą wschodniej flanki NATO

2024-03-29 5:01

W marcu 2024 roku mija 10 lat trwania misji NATO Baltic Air Policing, której celem jest ochrona przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii, które same nie dysponują samolotami myśliwskimi. Z tej okazji prezentujemy zdjęcia polskich F-16C Jastrząb i francuskich Mirage 2000-5, które podczas sesji air-to-air nad Estonią wykonał Sławek „Hesja” Krajniewski.

Oba typy maszyn prezentują się w powietrzu bardzo atrakcyjnie, a jednocześnie diametralnie się od siebie różnią. Mimo że powstały w podobnym okresie, różni je bardzo wiele. Również to, że o ile polskie F-16C Jastrząb pozostaną jeszcze długo w służbie, to Mirage 2000 są we Francji sukcesywnie zastępowane przez równie ciekawie wyglądające, ale znacznie nowocześniejsze samoloty wielozadaniowe Rafale. Obie konstrukcje pochodzą od francuskiego koncernu Dassault Aviation.

Rakieta JASSM - co dostaniemy od Amerykanów? Ekspert wyjaśnia. "Tak możemy niszczyć rosyjskie cele"

Mirage 2000 był przez długie lata podstawową maszyną myśliwską i wielozadaniową francuskiego lotnictwa, ale też dobrym produktem eksportowym. Wprowadzony do służby w 1983 roku jako następca bardzo udanego Mirage III. Zbudowany w układzie delta, jednosilnikowy samolot z cyfrowym sterowaniem fly-by-wire okazał się konstrukcją bardzo udano i łatwo adoptowalną do różnych zadań. Jedny z nich jest przenoszenie franuckisje broni jądrowej w postaci pocisków ASMP i nosi oznaczenie Mirage 2000N (Nucléaire). Oprócz Francji Mirage 2000 eksploatuje 8 krajów na całym świecie.

Produkowany od 1977 roku F-16 również posiadają jeden silnik i sterowanie cyfrowe fly-by-wire, jednak powstały w nieco innej koncepcji aerodynamicznej w któej klasyczne skośne skrzydła przechodzą płynnie w kadłub maszyny. Pierwszą seryjie produkowaną wersją był F-16A, który zaskakiwał m.in. położeniem drążka, który zamiast znajdować się pośrodku ma postać umieszczonego z prawej strony joisticka. Ułatwia to sterowanie podczas dużych przeciążeń.

Polskie F-16C Block 52+ należą do jednych z najnowszych w Europie, ale już niebawem zdeklasują je Słowackie F-16 Block 70. To najnowszy wariant, wyposażony w wiele rozwiązań stosowanych w samolotach 5. generacji, takich hak F-35 i F-22. Należy spodziewać się, że polskie F-16 przejdą w najbliższym czasie modernizację do nowszego standardu, która jest niezbędna w ramach tak zwanego Mid Life Upgrade (MLU) i osiągną podobny poziom do F-16V. Jest to wariant modernizacji F-16C/D do standardu wspólnego z F-16 Block 70.

Sonda
Który z tych samolotów jest bardziej udany?