Jak wyjaśnia prezes zarządu PSO Maskpol Adam Ogrodnik - "To jeden z ważnych elementów budowy w PSO Maskpol S.A. centrum kompetencyjnego Grupy Kapitałowej PGZ w obszarze dopancerzeń pojazdów wojskowych. PSO Maskpol S.A. planuje w następnych latach zwiększać zasoby i rozbudowywać infrastrukturę zaangażowane w projektowanie i produkcję systemów dopancerzeń. Do naszej firmy będą również kierowane projekty kooperacyjne i offsetowe w tej dziedzinie realizowane z partnerami zagranicznymi. W wyniku zawartych umów zostaną zbudowane krajowe zdolności w 100 proc. pokrywające zapotrzebowanie na dopancerzenie dla NBPWP Borsuk".
Jest to nowy obszar rozbudowy kompetencji spółki Maskpol, która od blisko 20 lat produkuje i dostarcza produkty z segmentu ochrony balistycznej, nie tylko dla polskich sił zbrojnych i służb mundurowych. W ostatnim czasie poza dostawami kamizelek i hełmów balistycznych do Wojska Polskiego trafiły również pakiety balistyczne zwiększające ochronę załóg śmigłowców bojowych.
Polecany artykuł:
Opancerzenie pojazdów stanowi obszar o nieco innej specyfice produkcji, ale posiada pewne obszary wspólne, takie jak wykładziny przeciwodłamkowe stosowane wewnątrz pojazdów, aby ograniczyć rykoszetowanie pocisków i odłamków, które przebiły pancerz pojazdu. W tym konkretnym przypadku mowa jest o „wytwarzaniu nowych modułów opancerzenie z pakietem wypornościowym”. O co dokładnie chodzi?
Opancerzenie bojowego wozu piechoty Borsuk, podobnie jak wielu innych pojazdów tej klasy, ma konstrukcję modułową. Oznacza to, że na podstawowym opancerzeniu można instalować dodatkowe elementy zwiększające poziom ochrony, na przykład przed pociskami kumulacyjnymi czy odłamkami. Wbrew dość powszechnemu wyobrażeniu obecnie opancerzenie pojazdów wojskowych to nie proste pancerne blachy, ale często konstrukcje kompozytowe, wielowarstwowe. Na przykład, aby zwiększyć odporność na głowice kumulacyjne i przeciwpancerne pociski podkalibrowe stosuje się elementy ceramiczne lub innego typu wypełnienia niemetalowe. Można też stosować elementy łączące różne materiały, często o masie znacznie niższej od metalowego pancerza.
„Modułów opancerzenie z pakietem wypornościowym” to elementy, które można zamontować na pojeździe Borsuk, nie tylko podnosząc jego poziom opancerzenia, ale również zdolność do pływania. Krótko mówiąc, korzystając z takich elementów NBPWP Borsuk będzie mógł być cięższy i nadal pływać tak samo lub lepiej niż bez nich.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że 28 lutego 2023 została zawarta umowa ramowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum firm w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa oraz Huta Stalowa Wola ma na celu określenie zasad i warunków zawierania poszczególnych umów wykonawczych związanych z dostawą bojowych wozów piechoty Borsuk, oraz całej rodziny specjalistycznych pojazdów gąsienicowych opartych na Uniwersalnej Modułowej Platformie Gąsienicowej (UMPG). Powstanie bowiem nie tylko 1000 bojowych wozów piechoty Borsuk, ale też około 400 innych pojazdów specjalistycznych, takich jak transportery rozpoznania skażeń Ares, gąsienicowy transporter rozpoznawczy Żuk, gąsienicowy wóz dowodzenia Oset, wóz ewakuacji medycznej Gotem czy wóz zabezpieczenia technicznego Gekon.
Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty (NBPWP) Borsuk (tak brzmi pełna nazwa tego programu) to pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej. Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, działonowy-operator oraz kierowca, natomiast przedział desantu umożliwia transport 6 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a w wodzie do 8 km/h.
Masa bojowa w podstawowym wariancie, który jest obecnie testowany, wynosi 28 ton. Może ona zostać zwiększona np. przez dodanie modułów opancerzenia, podnoszących poziom ochrony balistycznej. Uzbrojenie pojazdu umieszczone jest w polskiej konstrukcji wieży bezzałogowej ZSSW-30 i obejmuje 30 mm armatę automatyczną, karabin maszynowy 7,62 mm oraz podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.