Francja będzie miała nowe śmigłowce ratownicze i policyjne

2024-01-24 14:29

Firma Airbus poinformowała, że francuskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zamówiło pod koniec 2023 roku 42 nowe śmigłowce H145, których dostawy mają się rozpocząć w 2024 r., 36 spośród tych 42 maszyn jest przeznaczonych dla służby ratowniczej i reagowania w sytuacjach kryzysowych, Sécurité Civile, natomiast policja (Gendarmerie Nationale) otrzyma sześć wiropłatów.

Jak przekazała firma Airbus w komunikacie prasowym, Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (DGA) zamówiła pod koniec 2023 r. w imieniu francuskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych 42 nowe śmigłowce H145. 36 spośród tych 42 maszyn jest przeznaczonych dla służby ratowniczej i reagowania w sytuacjach kryzysowych, Sécurité Civile, natomiast policja (Gendarmerie Nationale) otrzyma sześć wiropłatów. Poza tym kontrakt uwzględnia opcję na zakup kolejnych 22 egzemplarzy H145 dla żandarmerii (Żandarmeria obecnie dysponuje flotą składającą się z samolotów AS350, EC135 i EC145) oraz szereg rozwiązań w zakresie wsparcia i serwisu, od szkoleń po części zamienne, a także kompletny pakiet początkowego wsparcia wdrożenia nowych maszyn.

Dostawy 36 śmigłowców dla Securite Civil będą realizowane w latach 2024–2028, natomiast Gendarmerie Nationale otrzyma sześć płatowców w latach 2025–2028. Będą one stacjonować w Amiens i Chamonix, a także Cayenne, stolicy Gujany Francuskiej.

Tak wygląda piekło wojny. Bombardowanie miasta, zestrzelony śmigłowiec

Jak napisał portal Flight Global na podstawie informacji MSW Francji, wyposażenie śmigłowców będzie obejmować kamery elektrooptyczne / na podczerwień, szybko opadający wysięgnik i wciągarkę. Zestaw opancerzenia zapewni również ochronę podczas misji antyterrorystycznych lub „walki z nielegalnym wydobyciem złota w Gujanie”. Dodatkowo flota Securite Civile będzie wyposażona w sprzęt umożliwiający przewóz do 1000 litrów wody na potrzeby akcji gaśniczych.

Sécurité Civile wykorzystuje cztery pięciołopatowe H145, zamówione w latach 2020 i 2021. 36 nowych H145 będzie stopniowo zastępować 33 maszyny EC145 obecnie eksploatowane w ratownictwie i lotniczym transporcie medycznym na terenie Francji. Sześć H145 zainicjuje modernizację lotnictwa Gendarmerie Nationale, składającego się z maszyn Ecureuil, EC135 i EC145. Zamówione dla francuskich policjantów wiropłaty otrzymają system elektrooptyczny i komputer misji, pozwalające wykonywać najbardziej wymagające zadania organów ścigania.

Certyfikowana przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) w czerwcu 2020 r. nowa wersja najlepiej, dwusilnikowego śmigłowca Airbusa - H145 - otrzymała nowy, pięciołopatowy wirnik, który pozwolił zwiększyć udźwig o 150 kg, zapewniając jednocześnie nowy poziom komfortu lotu i prostoty użytkowania. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania zespołem napędowym (FADEC) i pakiet cyfrowej awioniki Helionix. Posiada skuteczny, 4-osiowy autopilot, zwiększającego bezpieczeństwo i zmniejszający obciążenie pilota pracą w kabinie. H145 jest najcichszym wiropłatem w swojej klasie. Obecnie na całym świecie lata 1675 maszyn z rodziny H145, które spędziły w powietrzu łącznie już ponad 7,6 miliona godzin.

Sonda
Czy śmigłowce to przydatne maszyny?
Listen on Spreaker.