Spis treści
Nowy kontrakt na samoloty FA-50 dla Filipin
Korea Aerospace Industries poinformowała 4 czerwca o podpisaniu kontraktu eksportowego z Filipińskim Departamentem Obrony na dostawę 12 lekkich samolotów bojowych FA-50 FA-50 Block 20. Wartość umowy wynosi 700 milionów dolarów. Samoloty mają zostać dostarczone około 2030 roku. Samoloty będą zdolne do tankowania w powietrzu i zostaną wyposażone w radary AESA (Active Electronically Scanned Array) oraz nieujawnioną liczbę uzbrojenia powietrze-ziemia i powietrze-powietrze.
„Samolot FA-50PH udowodnił swoją wszechstronność i niezawodność w różnych operacjach, a ta rozbudowa podkreśla zaangażowanie Filipin w modernizację swoich sił obronnych i wzmocnienie bezpieczeństwa regionalnego” – poinformowało 5. Skrzydło Myśliwskie PAF w poście zamieszczonym w mediach społecznościowych.
Umowę na nowe samoloty FA-50 podpisano pomimo tego, że Filipiny uziemiły całą flotę samolotów na początku tego roku po katastrofie samolotu podczas misji przeciwko komunistycznym rebeliantom w marcu, w której zginęło dwóch pilotów. Na początku stycznia portal Inquirer informował, że w obliczu trwających napięć na Morzu Południowochińskim Filipiny zamierzają nabyć od Korei Południowej 12 kolejnych lekkich samolotów.
Nowa partia uzupełni istniejącą partię 11 samolotów FA-50PH w wersji Block 10 (pierwotnie ich było 12) będących w służbie Filipińskich Sił Powietrznych (PAF), które zostały pozyskane za kwotę 18,9 miliarda pesos (323 milionów dolarów). Pierwszy FA-50 przybył do kraju w 2015 roku, a dostawy zakończono w 2017 roku. Flota bojowa Filipińskich Sił Powietrznych obejmuje również sześć lekkich samolotów szturmowych turbośmigłowych Embraer A-29B Super Tucano.
Korea i Filipiny prowadzą aktywną współpracę w przemyśle obronnym. Filipiński sekretarz obrony Gilberto Teodoro i minister DAPA Seok Jong-gun przeprowadzili rozmowy w Manili w marcu, aby omówić rozszerzenie współpracy. Filipiny do tej pory zakupiły południowokoreańskie okręty wojenne i samoloty o łącznej wartości około 3 miliardów dolarów, co czyni je największym klientem Seulu w dziedzinie obronności w Azji Południowo-Wschodniej.
F-16 ciągle czekają na umowę
W kwietniu USA ogłosiły, zgodę na potencjalną sprzedaż 20 samolotów F-16 Filipinom, wraz z pakietem obejmującym setki rakiet powietrze-powietrze średniego zasięgu, bomb, i amunicji, o wartości 5,58 miliarda dolarów. Oświadczenie to nastąpiło zaledwie kilka dni po tym, jak prezydent Donald Trump wysłał sekretarza obrony Pete'a Hegsetha na Filipiny, gdzie zobowiązał się do wzmocnienia więzi obronnych między dwoma krajami.
Kilka dni temu sekretarz obrony Filipin Gilberto Teodoro, wypowiadając się na marginesie Dialogu Shangri-La, szczytu obronnego odbywającego się w Singapurze, powiedział, że Filipiny nie otrzymały jeszcze formalnej oferty zakupu myśliwców F-16. Dodając, że nawet gdyby ją otrzymały, to jego departament nie wie, czy ich chce. Teodoro nazwał rzekomą sprzedaż „medialną sensacją”, nie wyjaśniając, dlaczego Departament Stanu początkowo ją zatwierdził.
„Nie zdecydowaliśmy jeszcze, po pierwsze, kiedy kupimy myśliwiec wielozadaniowy i jaki to będzie model” – powiedział.
Ambasador Filipin w Stanach Zjednoczonych Jose Manuel Romualdez przyznał niedawno, że rząd wciąż poszukuje funduszy na zakup amerykańskich samolotów.Manila będzie musiała przeanalizować, w jaki sposób sfinansować zakup 16 samolotów F-16C Block 70/72 i czterech myśliwców F-16B Block 70/72 o łącznej wartości 5,58 miliarda dolarów, powiedział Romualdez, cytowany 30 maja przez ABS-CBN.
Co ciekawe firma Lockheed Martin oświadczyła, że jest pełna optymizmu i liczy, że rząd USA wkrótce złoży formalną ofertę sprzedaży Filipinom myśliwców F-16.
Filipiny publicznie wyrażały zainteresowanie zakupem samolotów F-16 od Waszyngtonu co najmniej od czasów rządów byłego prezydenta Filipin Benigno Aquino, które zakończyły się w 2016 roku. W 2021 roku Departament Stanu zatwierdził sprzedaż 10 samolotów F-16C Block 70/72 i 2 samolotów F-16D Block 70/72 za kwotę 2,43 miliarda dolarów, jednak transakcja nie doszła do skutku, ponieważ Filipiny przeznaczyły na ten zakup jedynie 1,1 miliarda dolarów.
Czym jest KAI FA-50?
KAI FA-50 Fighting Eagle to samolot szkolno-bojowy, który osiąga prędkości naddźwiękowej, sięgającej 1,5 Macha, czyli ponad 1800 km/h. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Osiągi te uzyskuje dzięki zastosowaniu silnika GE F404 z dopalaczem o ciągu 78,7 Kn. Jest to jednostka napędowa stosowana też w myśliwcu szwedzkim Saab JAS39 Gripen, natomiast dwa takie silniki napędzają samoloty Boeing F/A-18C/D Hornet.
Uzbrojenie samolotu FA-50 oprócz pocisków kierowanych powietrze-ziemia, rakiet i bomb podwieszanych o masie 4,5 tony obejmuje również zabudowane na stałe działko lotnicze kalibru 20 mm. Maszyna jest też wyposażona w nowoczesny radar działający zarówno w trybie powietrze-powietrze, jak i powietrze-ziemia.
Polecany artykuł:
