WZE S.A. i SED nawiązały współpracę w zakresie dystrybucji nawigacji Geonyx na terenie Polski. Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. rozpoczęły starania o wprowadzenie nowego typu nawigacji na platformy lądowe stosowane w Wojsku Polskim. Finałem tych starań było zakontraktowanie w 2023 roku partii nawigacji Geonyx XP na potrzeby systemu Narew oraz do programu Pilica+. Poszerzenie współpracy o lokalną produkcję tych systemów jest niewątpliwie znacznym krokiem w kierunku rozwoju tego rodzaju systemów w Polsce.
Specjaliści z Polski i Francji rozpoczęli analizy istniejących możliwości technicznych w WZE S.A, na podstawie których zdefiniowano zestaw niezbędnych modernizacji, pozwalających w pierwszej kolejności na uruchomienie montażu z kitów, a następnie lokalnej produkcji systemu. Wspólnie opracowany plan doprowadzi do ustanowienia linii produkcyjnej nawigacji, w której blisko 80% elementów systemu będzie produkowane w Polsce. Prace nad infrastrukturą już trwają, a pierwsze szkolenia specjalistów z Zielonki w ośrodkach Safran Electronics & Defense we Francji wystartują w III kwartale 2025 roku.
Według strony francuskiej polscy producenci tacy jak Huta Stalowa Wola, Rosomak S.A oraz inne tego rodzaju firmy będą mogły się cieszyć krótszymi terminami realizacji zamówień. Kolejnym celem jest zwiększenie mocy produkcyjnych, aby produkowane systemy były nieoferowane jedynie na rynek polski, ale również mogły iść na eksport w tym na Ukrainę.
Safran ponadto powiedział, że jako znaczący koncern na rynku przemysłu zbrojeniowego jest gotowy na ścisłą współpracę z krajami, do których eksportuje swój sprzęt. Jednak zaznaczył, że dany producent i kraj muszą spełniać pewne warunki, aby było to korzystne dla obu stron.
Bardzo interesująca jest deklaracja francuskiej firmy, mówiąca o możliwości przekazania technologii w obszarze optoelektroniki w kontekście produkcji K2PL. Koreański czołg jest wyposażony w sprzęt optoelektroniczny i nawigacyjny Sufrana. Daje to możliwość polonizacji kluczowych komponentów czołgu K2 bez potrzeby wprowadzania zmian konstrukcyjnych.
Natomiast prezes WZE S.A powiedział, że transfer produkcji urządzeń typu Geonyx to kolejny krok, który wzmacnia pozycję Spółki na krajowym rynku jako centrum kompetencji w zakresie nawigacji inercyjnych.
"Transfer produkcji urządzeń typu Geonyx to kolejny krok, który wzmacnia pozycję Spółki na krajowym rynku jako centrum kompetencji w zakresie nawigacji inercyjnych. Jest potwierdzeniem słuszności kierunku rozwoju Wojskowych Zakładów Elektronicznych S.A. definiowany jako współpraca z czołowymi graczami na światowym rynku zbrojeniowym oraz maksymalna polonizacja produktów oferowanych wspólnie z partnerami zagranicznymi. WZE jest zaufanym partnerem, który jest w stanie sprostać wymaganiom nowoczesnej produkcji elektroniki – powiedział Prezes Zarządu WZE S.A. Damian Gorzelany po podpisaniu umowy."
GEONYX to inercyjny system nawigacji z zaawansowaną technologią HRG (Hemispherical Resonator Gyro). Nawigacja charakteryzuje się wysoką odpornością na wstrząsy i zmienne warunki środowiskowe. Zapewnia wysoką wydajność nawigacji i wskazywania, nawet w środowiskach bez GNSS (Global Navigation Satellite System). Jego kompaktowe wymiary pozwalają na montaż w dowolnej orientacji na pojazdach cywilnych i wojskowych, wieżyczkach i broni artyleryjskiej.