Samolot wczesnego ostrzegania Saab Globaleye dla Korei. Szwedzi konkurują z Amerykanami

2024-10-08 15:43

Szwedzki koncern Saab oferuje Republice Korei samolot wczesnego ostrzegania Globaleye. Będzie on konkurował ze znacznie większym Boeing E-7 Wedgetail w programie w programie AEW&C II dotyczącym zakupu czterech maszyn. W tej sprawie Saab podpiał listu intencyjnego z Korea Aerospace Industries (KAI), podczas niedawnego salonu zbrojeniowego KADEX w Korei.

Saab Globaleye

i

Autor: Saab

Koreańskie siły zbrojne posiadają już cztery samoloty wczesnego ostrzegania Boeing E-7 Wedgetail, zbudowane na bazie maszyny komercyjnej Boeing 737. Oferta szwedzka dotyczy zdecydowanie mniejszych maszyn Saab Globaleye na bazie bizjeta Bombadier Global 6000, ale zapewniających podobne możliwości operacyjne. Maszyna może operować z prędkością przekraczającą 900 km/h i zapewnia możliwość prowadzenia misji przez ponad 11 godzin bez tankowania.

Na pokładzie maszyny są miejsca dla 2 pilotów i 5 operatorów systemów pokładowych, oraz kuchnia, toaleta i sześcioosobowa sala konferencyjno-sztabowa. Saab Globaleye wyposażony jest w radar Erieye ER (Extended Range) z charakterystyczną, „belkową” anteną umieszczoną nad kadłubem samolotu–nosiciela. Jest to system oparty na azotku galu w standardzie AESA produkowany i opracowany całkowicie przez koncern Saab. Składa się on z dwóch równoległych anten radarowych ze skanowaniem fazowym, skierowanych w przeciwnych kierunkach.

Samolot Globaleye jest rozwinięciem pozyskanych przez Polskę maszyn wczesnego ostrzegania Saab 340 Erieye, które są samolotami turbośmigłowymi, wyposażonymi we wcześniejszą wersją radaru Erieye. Erieye ER pracuje w paśmie X i ma zapewniać 70 proc. wyższe osiągi w zakresie zasięgu wykrywania względem wcześniejszych generacji tego radaru. Dotyczy to również celów o obniżonej sygnaturze radarowej.

Maszyna posiada też system śledzenia i wykrywania źródeł promieniowania radiowego ESM/ELINT jak również systemu samoobrony wykrywający również promień lasera. Całość ma umożliwiać wykrywanie szerokiej gamy celów powietrznych, wodnych i naziemnych z opcją SAR oraz GMTI (Ground Moving Target Indication), a więc umożliwia wykrywanie i śledzenie celów w czasie.

Dotychczas Saab sprzedał osiem samolotów Globaleye. Pięć dostarczono już siłom powietrznym Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a trzy kolejne zamówiły niedawno siły zbrojne Szwecji. Republika Korei może stać się trzecim użytkownikiem. Współpraca z koncernem KAI w tym programie ma dotyczyć utworzenia bazy serwisowej, ale też transferu technologii, m.in. w zakresie modyfikacji do zadań militarnych samolotów dyspozycyjnych Bombardier Global.

Gen. Nowak o tankowcach