Rosyjskie zakłady zbrojeniowe mimo trudności związku z wojną na Ukrainie cały czas starają się realizować dostawy sprzętu wojskowego dla armii. Jak poinformowała rosyjska agencja TASS, rosyjskie przedsiębiorstwo United Aircraft Corporation dostarczyło Rosyjskim Siłom Powietrzno-Kosmicznym nowe bombowce frontowe Su-34M. Jest to już druga partia dostarczona rosyjskiemu lotnictwu w 2023 roku.
Pierwsza partia została dostarczona w czerwcu i też nie wiadomo ile było tych maszyn, przypuszcza się, że dwie. W nowym przekazaniu samolotów także nie poinformowano ile sztuk dostarczono ale przypuszcza się, że jest to między dwie a trzy sztuki Su-34M. W ubiegłym roku (2022), Rosja także otrzymała dwie partie bombowców frontowy Su-34M w ilości od dwóch do czterech sztuk jak się spekuluje. Su-34M zostały zamówione w 2020 roku, prawdopodobnie w liczbie 24 egzemplarzy.
Z pewnością to nie uzupełni strat poniesionych na froncie ukraińskim, ponieważ według doniesień portalu oryxspioenkop, który na bieżąco zlicza poniesione straty rosyjskie na froncie, to Rosja jak się szacuje straciła 22 bombowce frontowe Su-34 i Su-34M. Według danych sprzed wojny Rosja posiała w sumie 3652 samoloty, 912 bojowych w tym około 140 Su-34/M.
Rosja chce zwiększenie produkcji samolotów Su-34
Co ciekawe, wydaje się że straty poniesione na froncie i tym samym liczba nowych dostarczanych samolotów niesatysfakcjonuje rosyjskie kierownictwo, związku z tym na początku października Ministerstwo Obrony Rosji wydało polecenia mające na celu zwiększenie produkcji samolotów uderzeniowych Su-34 – jak podała rosyjska agencja TASS. Jak powiedział minister argumentując zwiększenie mocy produkcyjnych: "ten samolot jest głównym koniem roboczym, każdego dnia wykonuje cztery, pięć lotów, więc musimy przyspieszyć. Mamy przedsiębiorstwa, które wyprzedzają harmonogram programu 2024 w tym roku”.
Dyrektor zakładu lotniczego w Czkałowie w Nowosybirsku, które odwiedził minister Sergiej Szojgu, Alexander Panasenko poinformował ministra, że "obecnie przedsiębiorstwo może zarówno produkować masowo, jak i przeprowadzać poważne naprawy samolotów”. Zgodnie z wcześniejszymi instrukcjami ministra obrony Nowosybirskie Zakłady Lotnicze prowadzą jednocześnie naprawy i modernizację samolotów bojowych, aby obniżyć koszty i zaoszczędzić środki finansowe.
Według danych z 2022 roku United Aircraft Corporation (UAC) dostarczył zaledwie 27 nowych samolotów bojowych: cztery Su-30SM2, dziesięć Su-34M, siedem Su-35S i sześć Su-57. Dla porównania Lockheed Martin dostarczył w 2022 roku około 170 F-35. Widać, więc że różnice w mocach produkcyjnych zakładów zbrojeniowych są ogromne.
Samolot Su-34
Samolot Su-34, jest jednym z nowszych i bardziej zaawansowanych rosyjskich samolotów, który zastępuje flotę starzejących się samolotów Su-24. Samolot jest dwumiejscowy i dwusilnikowy zaprojektowany do skutecznego atakowania wrogich celów naziemnych i powietrznych w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych. Samolot jest głównie używany jako maszyna uderzeniowa dalekiego zasięgu. Najnowszy wariat Su-34M ma zamontowany system nawigacyjno-celowniczy K-102M z radarem Sz-141M oraz mocniejszy silnik Saturn AL-41F1S, który dotychczas był montowany w samolotach Su-35S i Su-57.
Su-34 posiada uzbrojenie rakietowe dalekiego zasięgu powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Na jego wyposażeniu jest jedno działko Gsz-301 kal. 30 mm, samolot jest zdolny do przenoszenia uzbrojenia o masie do 8000 kg na 12 podwieszeniach zewnętrznych w tym rakiety kierowane Ch-59M, rakiety Ch-31A czy bomby kierowane KAB-500 lub KAB-1500. Su-34 ma zasięg operacyjny 4000 km, może rozwinąć maksymalną prędkość 1900 km/h. Su-34 jest o połowę mniej hałaśliwy niż poprzednie modele. Jego znaczący udział w operacjach bojowych rozpoczął się pod koniec 2015 roku w Syrii, a od początku 2022 r. był kontynuowany na Ukrainie.