Spis treści
- Ćwiczenia Baana: Holenderskie i fińskie myśliwce na autostradzie
- Agile Combat Employment: Nowoczesna strategia NATO
- Fińskie doświadczenia i przyszłość F-35
- Polska i F-35: Kiedy nowoczesne myśliwce trafią do naszego kraju?
W środkowej Finlandii, w scenerii fińskich lasów, odbywają się intensywne ćwiczenia z udziałem holenderskich pilotów myśliwców F-35 i fińskich pilotów myśliwców F/A-18 Hornet. Celem tych manewrów jest doskonalenie umiejętności lądowania na zamkniętej dla ruchu autostradzie, co ma na celu lepsze przygotowanie do ewentualnego konfliktu z Rosją. Ćwiczenia te potrwają do piątku. Obejmują one ponad 20 samolotów i prawie 2000 poborowych, rezerwistów i personelu czynnego.
Ćwiczenia Baana: Holenderskie i fińskie myśliwce na autostradzie
Holenderski F-35 Lightning, wyposażony w technologię stealth, wykonuje serię manewrów na autostradzie w pobliżu bazy lotniczej Tikkakoski. Samolot, po szerokim okręgu, zbliża się do ziemi z prędkością prawie 300 km/h, wykonując manewr przyziemienia, po czym pilot zwiększa moc silników i szybko podrywa maszynę w górę do dalszego lotu, bez zatrzymania się na pasie.
- Manewry Baana to coroczne ćwiczenia fińskich sił powietrznych, podczas których piloci trenują podejścia do lądowania na autostradach.
- Baana jest odpowiedzią na takie zagrożenia, jak ataki rakietowe na bazy lotnicze.
Generał brygady Marcel van Egmond z Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych, cytowany przez serwis PAP, podkreśla, że Holendrzy przylecieli do Finlandii, aby uczyć się od Finów, ponieważ po raz ostatni podobne manewry w Holandii przeprowadzono 41 lat temu, jeszcze na samolotach F-16.
Agile Combat Employment: Nowoczesna strategia NATO
Generał brygady Marcel van Egmond, wyjaśnia, że manewry te są wdrażaniem w praktyce nowoczesnej koncepcji wojskowej, określanej jako rozproszone rozmieszczenie sił bojowych (z ang. Agile Combat Employment). Doktryna ta, opracowana głównie przez siły powietrzne USA (USAF), zyskuje na znaczeniu również w siłach zbrojnych państw NATO, w tym Finlandii. Zakłada, że zamiast operować tylko z dużych, dobrze wyposażonych baz, samoloty i personel lotniczy są rozpraszane do mniejszych, mobilnych lokalizacji. Personel lotniczy musi bowiem być zdolny do szybkiego przemieszczania się, a działania bojowe muszą być możliwe nawet przy ograniczonym zapleczu technicznym.
Dlaczego Agile Combat Employment jest tak ważne? W przypadku konfliktu precyzyjne ataki rakietowe czynią duże bazy lotnicze łatwym celem, a rozproszone rozmieszczenie sprawi, że siły powietrzne będą miały większą szansę na przetrwanie.
Ćwiczenia w Finlandii to wielka szansa na zdobycie doświadczenia w tym obszarze - powiedział generał van Egmond.
Polecany artykuł:
Fińskie doświadczenia i przyszłość F-35
Fińskie Siły Powietrzne regularnie organizują manewry z wykorzystaniem dróg jako tymczasowych pasów startowych. W ubiegłym roku wzięli w nich udział piloci niemieckich samolotów Eurofighter Typhoon oraz amerykańskich F-35 Lightning. Finowie podkreślają, że najlepszym przykładem sensu ich prowadzenia jest lotnictwo ukraińskie, które wciąż walczy przeciwko Rosji, mimo ogromnej przewagi rosyjskiego lotnictwa w powietrzu.
Jesteśmy bardzo dumni z tego, co robimy. Naszym celem jest nie tylko przetrwanie, ale walka – powiedział podpułkownik Sami Nenonen, dyrektor ćwiczeń i zastępca komendanta fińskiej Akademii Sił Powietrznych.
Fińscy piloci wkrótce pożegnają wysłużone Hornety i również zasiądą za sterami F-35. Jeden z nich powiedział PAP, że choć oba typy samolotów są bardzo dobre, będzie to jak przesiadka z Mercedesa do Porsche.
F/A -18 jest solidnym koniem roboczym. To dobry samolot i był to dobry zakup w latach 90. XX wieku. Bardzo dobrze odpowiadał naszym potrzebom. F-35 będzie jednak jakościowym skokiem w możliwościach naszych sił powietrznych - podkreślił w rozmowie PAP Jan Bjurström, podpułkownik pilot fińskich sił powietrznych.
Marcel van Egmond również chwali te myśliwce:
F-35 to nowa, piąta generacja samolotów myśliwskich. Siłą tego samolotu jest integracja systemu sensorów z działaniami pilota, co wraz z technologią stealth, która minimalizuje jego wykrywalność przez wrogie systemy obserwacji, sprawia, że to bardzo efektywny samolot - powiedział PAP.
Warto zwrócić uwagę, że równolegle odbywają się ćwiczenia w Szwecji, gdzie samoloty C-130 Hercules ze szwedzkich i norweskich sił powietrznych oraz jednostka Biatronu Transportu Biatronu Lotniczego (BATS) przeprowadzają lądowania na zamkniętych drogach publicznych. Zgodnie z komunikatem Dowództwa Sojuszniczych Sił Powietrznych AIRCOM szkolenie koncentrowało się na umożliwieniu załogom lotnikom startu i odzyskania samolotów z tymczasowych, surowych pasów startowych.
Polska i F-35: Kiedy nowoczesne myśliwce trafią do naszego kraju?
Polska podpisała umowę na zakup F-35 w styczniu 2020 r. W jej ramach ma otrzymać 32 samoloty wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W pierwszym przewidziano części zamienne i eksploatacyjne, sprzęt do obsługi naziemnej i wyposażenie pilotów, komputerowy system zarządzania eksploatacją. Drugi pakiet obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego w USA. Według zapowiedzi koncernu Lockheed Martin, pierwsze F-35A trafią do Polski w 2026 r., najpierw do bazy w Łasku, a w 2027 r. do bazy w Świdwinie.
