Iran grozi zamknięciem cieśniny Ormuz. Parlament zatwierdził plan decyzja należy do Rady Bezpieczeństwa

2025-06-22 16:08

Irański parlament zatwierdził plan zamknięcia cieśniny Ormuz, kluczowego szlaku transportu ropy naftowej. Ostateczna decyzja należy jednak do Najwyższej Rady Bezpieczeństwa Narodowego Iranu.

Cieśnina Ormuz

i

Autor: Wikipedia/@Jacques Descloitres, MODIS Land Rapid Response Team, NASA/GSFC

Irański parlament podjął decyzję, która może mieć ogromny wpływ na światowy rynek ropy naftowej. Jak poinformowała agencja Reutera, parlament zatwierdził zamknięcie cieśniny Ormuz.

„Zamknięcie cieśniny znajduje się w planach władz kraju, a decyzja ostateczna w tej kwestii zostanie podjęta, gdy będzie to konieczne” – powiedział Esmail Kosari, członek Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej i poseł.

Ostateczna decyzja w tej sprawie należy jednak do Najwyższej Rady Bezpieczeństwa Narodowego Iranu.

Powody rozważenia zamknięcia cieśniny

Irańska agencja Mehr, powołując się na Behnama Saidiego z komisji bezpieczeństwa w irańskim parlamencie, podała, że Teheran rozważa zamknięcie cieśniny w związku z ostatnimi atakami Izraela. Reuters przypomniał, że w przeszłości Iran wysuwał groźby zamknięcia cieśniny Ormuz, ale dotąd nigdy ich nie zrealizował.

Wieczorny Express - Rakowski

Reakcja firm transportowych na napiętą sytuację

Duńska firma Maersk, zajmująca się transportem kontenerowym, potwierdziła, że jej statki nadal płyną przez Cieśninę Ormuz.

„Będziemy stale monitorować ryzyko w regionie i w razie potrzeby będziemy gotowi podjąć działania operacyjne” – oświadczył Maersk.

Wzrost kosztów transportu ropy naftowej

Według danych firmy analitycznej Clarksons Research, rosnące ryzyko związane z trwającymi od 13 czerwca atakami irańsko-izraelskimi spowodowało, że cena czarteru dużych tankowców przez Ormuz wzrosła ponad dwukrotnie.

Dzienny koszt wyczarterowania statku przewożącego 2 mln baryłek ropy np. z Zatoki Perskiej do Chin wzrósł z ok. 20 tys. dol. na dwa dni przed atakiem Izraela na Iran do ponad 47,6 tys. dol. w środę.

Znaczenie cieśniny Ormuz dla światowego rynku ropy

Cieśnina Ormuz to strategiczny punkt na mapie świata. Leży na szlaku wiodącym z Zatoki Perskiej do Morza Arabskiego. To jedyna trasa, którą z Zatoki mogą przepływać transporty ropy naftowej.

Przez cieśninę transportowanych jest dziennie 18 mln baryłek ropy, czyli około 20 proc. dziennego światowego zapotrzebowania na ten surowiec.