Minister obrony Francji przekazał na platformie X, że samoloty francuskie Mirage 2000 zostały 6 lutego dostarczone Ukrainie. Jak napisał francuski minister:
„Pierwsze z tych samolotów dotarły dziś na Ukrainę” – napisał Lecornu w X, nie podając, ile ich dostarczono. Dodając, że samoloty dotarły z "ukraińskimi pilotami na pokładzie, którzy przeszli kilkumiesięczne szkolenie we Francji, i będą teraz uczestniczyć w obronie nieba nad Ukrainą".
Prezydent Zełenski kilka dni temu mówił, że Ukraina oczekuje na francuskie samoloty zwracają uwagę, że Ukraina zrobiła już niezwykle ważne kroki, przechodząc na myśliwce F-16, które skutecznie wykonują misje bojowe w trwającej wojnie obronnej z Rosją.
"To sukces naszych Sił Zbrojnych, jedno z najszybszych przejść na nowy typ samolotu wśród wszystkich krajów. Spodziewamy się również francuskich myśliwców na naszym niebie, które pod kontrolą ukraińskich pilotów zdecydowanie wzmocnią naszą obronę" - podkreślił Zełenski.
Mirage, które zostały przekazane Ukrainie, zostały wcześniej dostosowane przez francuskich specjalistów do warunków panujących na ukraińskich lotniskach i odcinkach drogowych, z których również startują samoloty. Myśliwce Mirage 2000-5F dołączą do samolotów bojowych General Dynamics F-16 Fighting Falcon, które zostały przekazane Ukrainie w 2024 roku. Według doniesie medialnych, Ukraina ma dostać 6 sztuk tych samolotów. Potwierdza to także raport budżetowy Zgromadzenia Narodowego opublikowany jesienią 2024 roku, gdzie z 26 samolotów Mirage 2000-5 będących własnością francuskich sił powietrznych i kosmicznych, sześć ma zostać przekazanych Ukrainie.
Francja zoptymalizowała możliwości Mirage 2000-5F, aby mogły one przyjmować i strzelać pociskami manewrowymi SCALP-EG i Storm Shadow. Ukraina posiada obydwie wersje.
We wrześniu informowano, że pierwsza grupa ukraińskich pilotów wojskowych zakończyła szkolenie we Francji na odrzutowym samolocie szkolnym Alphajet. Francuskie Siły Powietrzne obecnie obsługują 26 samolotów Mirage 2000-5, stacjonujących w Luxeuil/Saint-Sauveur we Francji i Dżibuti.
Polecany artykuł:
Mirage 2000 był przez długie lata podstawową maszyną myśliwską i wielozadaniową francuskiego lotnictwa, ale też dobrym produktem eksportowym. Wprowadzony do służby w 1983 roku jako następca bardzo udanego Mirage III. Zbudowany w układzie delta, jednosilnikowy samolot z cyfrowym sterowaniem fly-by-wire okazał się konstrukcją bardzo udaną i łatwo adoptowaną do różnych zadań. Początkowo samolot był używany głównie przez siły francuskie. Samolot jest w dwóch wersjach jedno i dwumiejscowej. Samoloty te w wersji dwumiejscowej Mirage 2000N miały zdolności do przenoszenia bron nuklearnej. Wyniku sukcesów eksportowych do takich krajów jak Egipt, Grecja, Indie, Peru czy Zjednoczone Emiraty Arabski zdecydowano się na opracowanie wariantu Mirage 2000-5 (Dash 5), który posiadał nową awionikę z wielopasmowym radarem RDY, pociski rakietowe powietrze-powietrze MICA, pięć monitorów w kokpicie i wyświetlacz przezierny. Długość samolotu wynosi 14,36 m, rozpiętość skrzydeł to 9,13 m, a wysokość to 5,2 m. Masa startowa samolotu to 17 000 kg, Zasięg Mirage 2000 wynosi 3335 km (z dodatkowym zewnętrznym zbiornikiem paliwa. Działać może na pułapie 17 050 m. Samolot jest uzbrojony w dwa działka DEFA 554 kal. 30 mm oraz pociski rakietowe lub bomby o masie 6400 kg na dziewięciu zewnętrznych węzłach uzbrojenia. Francja posiada około 65 - Mirage 2000D oraz 26 Mirage 2000-5F. Samolot jest zdolny do przenoszenia francuskiej broni jądrowej w postaci pocisków ASMP i nosi oznaczenie Mirage 2000N (Nucléaire).