Transakcja, przyznana przez francuską Agencję Zamówień Obronnych (DGA - direction générale de l’armement) pod koniec grudnia 2023 r., została ogłoszona 12 stycznia bieżącego roku, przez ministra obrony Francji Sébastiena Lecornua, który poinformował o przyznaniu francuskiej firmie Dassault Aviation zamówienia na 42 wielozadaniowe samoloty bojowe Rafale najnowszej wersji F4. Wszystkie samoloty będą produkowane w wariancie jednomiejscowym. Wartość kontraktu jest szacowana na 5 mld euro (5,5 mld USD). Firma Dassault Aviation powiedziała, że istniejące zamówienia na Rafale, w tym nowy kontrakt, oznaczają, że linia produkcyjna samolotu będzie aktywna przez następne 10 lat. Ogłoszenie o zamówieniu jest pierwszym dużym zakupem w ramach francuskiego planu zamówień wojskowych na lata 2024–2030 o wartości 413 miliardów euro.
Jak napisała Agencja Zamówień Obronnych (DGA) samoloty zostaną tak zaprojektowane, aby mogły zostać zmodernizowane do wersji F5 w 2030 roku.
Jak napisał Defense News, decyzja o zakupie samolotu ma miejsce gdy Paryż wyraża obawy dotyczące francusko-niemieckiego projektu opracowania następcy Rafale. Według komisji obrony francuskiego Senatu, Future Combat Air System nie wejdzie do służby przed 2045 lub 2050 rokiem.
Jest to już piąte zamówienie na te samoloty dla francuskich sił powietrzno-kosmicznych, które przez lata zamówiły 234 Rafale wszystkich wersji. Pierwsze zamówienie miało miejsce 1993 roku i wynosiło 13 samolotów. Kolejne to 1999 – 48 szt.; 2004 – 59 szt.; 2009 – 60 szt. W 2021 roku miało też miejsce specjalne zamówienie na 12 samolotów Rafale, które miały uzupełnić sprzedane z własnych sił samoloty Rafale Grecji.
W ostatnim czasie francuska firma Dassault Aviation przeżywa także skok zamówień zagranicznych. Udało się sprzedać francuskie samoloty do takich krajów jak Egipt (55 szt.), Katar (36 szt.) Indie (36 szt.), Zjednoczone Emiraty Arabskie (80 szt.) i Indonezja (42 szt.). Ponadto Grecja i Chorwacja kupiły po 12 używanych Rafale od Francuskich Sił Powietrznych. W sumie zagranicę udało się sprzedać 261 sztuk samolotów Rafale.
Polecany artykuł:
Samoloty Rafale brały udział w misjach w Afganistanie, Libii, Mali, Iraku oraz Syrii.
Dassault Rafale to francuski samolot wielozadaniowy generacji 4,5 czy też 4+, który powstał po wycofaniu się Paryża z programu Eurofighter. Stąd pewne podobieństwa obu konstrukcji, które są dość ciężkimi, dwusilnikowymi samolotami przenoszącymi znaczną ilość uzbrojenia. Francuski Rafale wyróżnia się pewnymi unikalnymi cechami, jak również posiada wariant morski, wykorzystywany na jedynym francuskim lotniskowcu z napędem atomowym Charles de Gaulle.
Samolot wielozadaniowy Dassault Rafale zbudowany został w układzie kaczka, ze skrzydłami delta, pojedynczym statecznikiem pionowym i dodatkowymi powierzchniami sterującymi w części dziobowej. Dzięki temu charakteryzuje się wysoką manewrowością. W wyniku ograniczonego zastosowania technologii stealth uzyskano bardzo wysokie konwencjonalne możliwości bojowe. Maszyna mierzy 15,27 m długości i skrzydła o rozpiętości 10,9 m. Napęd zapewniają dwa silniki turboodrzutowe z dopalaczami typu Snecma M88 o ciągu 60kN, który przy zastosowaniu dopalaczy jest podnoszony do 75 kN. Zapewnia to maszynie francuskiej prędkość 1,8 Macha, czyli ponad 1900 km/h.
Na 14 punktach podwieszenia można przenosić łącznie 9,5 tony uzbrojenia, które obejmuje szeroką gamę bomb i pocisków powietrze-ziemia oraz rakiet powietrze-powietrze. Są wśród nich przede wszystkim francuskie środki bojowe, w tym pociski powietrze-powietrze MICA, Meteor i Magic II, ale też pociski manewrujące SCALP/Storm Shadow oraz francuskie pociski rakietowe z głowicami jądrowymi ASMP-A. Wśród możliwych podwieszeń warto odnotować też zasobnik-zbiornik do tankowania w locie innych maszyn oraz zasobnik rozpoznawczy Thales AREOS (Airborne Recce Observation System). Stałe uzbrojenie myśliwca to działko lotnicze kalibru 30 mm, typu GIAT 30/M791.