Silnik BM-100 był opracowany przez firmę Baykar do kilku lat i powstało w ostatnich latach kilka prototypów. W październiku 2024 roku ruszyła produkcja seryjna, która ma zapewnić dostawę 200 jednostek napędowych rocznie. Oprócz zastąpienia silnika Rotax w nowej jednostce napędowej miano usunąć „znane od lat wady” kanadyjskiego poprzednika. Nowe silniki będą montowane w produkowanych obecnie maszynach, ale równie zastąpią Rotaxy w ramach remontów wcześniej dostarczonych maszyn.
Nowy, własnej produkcji silnik, to istotny krok jeśli chodzi o uniezależnianie się od zagranicznych dostaw, a co za tym idzie, od skutków sankcji nakładany przez USA i inne państwa. Miewało to już wcześniej wpływ na eksport Bayraktarów i możliwości ich produkcji.
Od kilku lat systematycznie zastępowane są w produktach firmy Baykar komponenty zagraniczne. Firma inwestuje w rozwój własnych systemów rozpoznania i łączności, w tym satelitarnych. Rozpoczęto też prace nad własnymi sensorami optoelektronicznymi dla bezzałogowców. Silniki są jednym z bardziej kosztownych, ale też najbardziej istotnych komponentów.
Ważnym czynnikiem były też kwestie ekonomiczne. Rocznie zakup silników Rotax 912 kosztował turecką fimę około 6 mln dolarów. Obecnie będą one dostarczane przez jeden z podmiotów zależnych firmy Bayraktar. W perspektywie najbliższej dekady również silniki turbowałowe stosowane w maszynach Akinci, a nawet odrzutowy napęd najnowszych maszyn Kizilelma, ma być dostarczany przez zakłady Bayraktar. Związane jest to z inwestycją około 300 mln dolarów w powiązane projekty.