Sześć FA-50PL na linii produkcyjnej w Korei. Nasz dziennikarz w zakładach KAI

2024-10-30 5:10

Obecnie na linii produkcyjnej Korea Aerospace Industries (KAI) w mieście Sacheon znajduje się sześć samolotów bojowych FA-50PL w różnych stadiach budowy. Koreański producent, zapewnia, że priorytetem jest dla niego dostarczenie maszyn jak najszybciej. Brzmi to dość wiarygodnie, gdyż na początku września na w budowie były dwa samoloty dla Polski.

Na hali produkcyjnej samolotów rodzony FA-50/T-50 zakład jest w stanie jednocześnie budować 14 maszyn tego typu. Zajmują one połowę hali produkcyjnej. Druga połowa przeznaczona jest do produkcji seryjnej samolotów myśliwskich KF-21 Boremae. Podczas wizyty na hali produkcyjnej można było zauważyć trzy samoloty z charakterystycznym oznaczeniem FA-50PL na ogonie. Są to polskie samoloty numer 13, 14 i 15, czyli pierwsze trzy w docelowe konfiguracji dla naszych sił powietrznych. Montaż kolejnych trzech jest nieco mniej zaawansowany. W chwili gdy znajdowaliśmy na hali, wjechał do niej na specjalnym robocie transportowym przedni moduł z kabiną pilota dla kolejnego polskiego samolotu.

Ponieważ na poziomie sprzętu i wyposażenia konfiguracja FA-50PL jest znana i została już opracowana, możliwy jest montarz samolotów. Trwaja również próby egzemplarza prototypowoego, na którym testowane są w locie różne elementy systemu, w tym na przykład instalacja do tankowania w powietrzu, czy nowa część dziobowa z zabudową radaru Phantom Strike. Meliśmy możliwość zobaczyć tą maszynę w hangarze, gotową do kolejnych testów.

Jeśli chodzi o opóźnienie o którym wspominał w polskim Sejmie wiceminister obrony Cezary Tomczyk, to dotyczy ono dostaw pewnym komponentów s USA oraz zgody na ich integrację na samolocie FA-50PL. To jednak częściowo wynika z działań strony polskiej, która jako końcowy użytkownik musiała wystąpić do administracji USA o zgodę na wykorzystanie komponentów oraz uzbrojenia objętych programem FMS. Reglamentuje on eksport technologii wojskowej poza USA.

W najbliższych dniach opublikujemy więcej informacji na temat programu FA-50PL i jego realizacji, prosto z głwnego zakładu produkcyjnego w Sacheon.

Sonda
Jak oceniasz samolot FA-50?
O losach polskich weteranów i karierze zawodowej w armii. DROGOWSKAZY
Od roku 1953 roku Polacy aktywnie uczestniczą w działaniach wojskowych na całym świecie – misjach i operacjach pokojowych, stabilizacyjnych, obserwacyjnych oraz humanitarnych. W blisko stu przedsięwzięciach tego typu udział wzięło już ponad 120 tysięcy naszych żołnierzy. I kolejni szykują się do tego typu wymagających wyzwań. Co ich do tego zachęca? Czy zawsze dobrze radzą sobie w kraju po powrocie z misji? Dlaczego weterani zasługują na społeczny szacunek i czy mają go pod dostatkiem? Czy obowiązkowa służba wojskowa powinna wrócić? Czego można nauczyć się w wojsku i skąd tak duże zainteresowanie karierą zawodową w armii? Gościem Michała Poklękowskiego jest ppłk dr Katarzyna Rzadkowska, dyrektor Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa w Warszawie, wielokrotna uczestniczka misji wojskowych.
Drogowskazy