PZL-Świdnik uruchamia nową linię produkcyjną śmigłowców AW149. Polska zakupiła 32 takie śmigłowce

2024-06-04 17:26

4 czerwca odbyła się uroczystość z udziałem przedstawicieli resortu obrony, wojska, władz lokalnych i środowiska naukowego związana z uruchomieniem przez PZL-Świdnik nowej linii montażu końcowego śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP. Prace produkcyjne nad kolejnym śmigłowcem dla wojska trwają. Jak czytamy w komunikacie prasowym: „program AW149 dla Sił Zbrojnych RP opiera się na zlokalizowaniu produkcji tych wiropłatów na terytorium Polski, w PZL-Świdnik - jest to strategiczna decyzja resortu obrony mająca na celu zabezpieczenie zarówno bezpieczeństwa narodowego, jak i kluczowych korzyści przemysłowych”. Dodatkowo wiceminister obrony Paweł Bejda zapowiedział, że do końca roku zapadną decyzje co do zakupu śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych.

AW149 z 25. BKPow

i

Autor: st. kpr. Wojciech Król/CO MON

Jak napisano w komunikcie prasowym firmy: "Dzięki lokalnej produkcji Polska zyskuje nie tylko najnowocześniejsze śmigłowce, ale także krajową bazę logistyczną i zaplecze techniczne zlokalizowane blisko wojska"

Umowa na 32 śmigłowce AW149 została podpisana w Świdniku w 2022 roku i obejmuje także integrację wszystkich systemów śmigłowca i przeznaczonego dla niego uzbrojenia oraz przyszłe modernizacje i wsparcie techniczne przez cały cykl użytkowania polskiej floty AW149.

PZL-Świdnik realizując swoje zobowiązanie uruchomił już lokalną produkcję śmigłowców AW149, co wyznacza nową erę technologiczną zarówno dla zakładów PZL-Świdnik wraz z krajowym łańcuchem dostaw, jak i dla Wojska. 4 czerwca br. odbyła się w związku z tym uroczystość z udziałem przedstawicieli resortu obrony, wojska, władz lokalnych i środowiska naukowego.

Pierwsze AW149 zostały wyprodukowane w Vergiate (Włochy), gdzie pracownicy PZL-Świdnik przeszli szkolenie na stanowiskach pracy, włączając się w cykl produkcyjny śmigłowców dla polskiego wojska, w ramach pilnej potrzeby. Pierwsze śmigłowce zostały odebrane przez Wojska Lądowe już po 15 miesiącach od podpisania kontraktu.

Policyjne śmigłowce w walce z ogniem

Gian Piero Cutillo, Dyrektor Zarządzający Leonardo Helicopters, powiedział: “PZL-Świdnik działający w ramach Leonardo Helicopters jest przykładem najwyższego poziomu doskonałości, uzyskując bardzo dobre wyniki we wszystkich obszarach. Świdnickie zakłady mają duży potencjał do dalszego rozwoju w ramach Leonardo. W związku z tym rosną wymagania, aby PZL-Świdnik nadal ewoluował od producenta do kluczowego gracza rynkowego zarządzającego złożonymi kontraktami i dostawami, integrując wszystkie te zdolności. Program AW149 polskiego MON jest dziś tego wyraźnym przykładem, w którym pierwsza faza dostaw wymagała perfekcyjnej koordynacji i współpracy. Lokalizacja zdolności produkcyjnych i logistycznych tych nowych śmigłowców, która jednocześnie spełnia potrzeby Polski, umacnia kilkudziesięcioletnie i unikalne kompetencje PZL-Świdnik, którego profesjonalizm, w połączeniu z wyjątkowymi zdolnościami operacyjnymi AW149 zapewnią Polsce wyjątkowe korzyści.” 

Jacek Libucha, Prezes PZL-Świdnik powiedział: “Ostatni okres był czasem wielomilionowych inwestycji, obejmujących infrastrukturę, sprzęt i obiekty, a szczególnie budynek, w którym obecnie mieści się kompletna linia produkcyjna śmigłowców AW149. Wraz z produkcją AW149 rozpoczyna się nowa era dla świdnickich zakładów – było to dla mnie jasne od samego początku, kiedy zostałem powołany na stanowisko prezesa PZL-Świdnik – potrzebowaliśmy nowej linii do produkcji najnowocześniejszych śmigłowców, aby dalej rozwijać nasze kompetencje, które muszą nadejść wraz z transferem technologii. To, co uzyskaliśmy, zaspokaja również najwyższe potrzeby Sił Zbrojnych RP - śmigłowce AW149 zapewnią Wojskom Lądowym najlepsze możliwe wsparcie bojowe - do czego ta platforma została stworzona.”

Wiceszef MON, który uczestniczył w otwarciu linii produkcyjnej śmigłowców AW149 w PZL-Świdnik (Lubelskie). Poinformował, że trwa analiza, która ma wykazać, ile i jakich typów śmigłowców potrzebuje Wojsko Polskie. "Czekamy na dyspozycje od Sztabu Generalnego. Chcemy słuchać tego, co naprawdę chce wojsko" – podkreślił.

"Myślę, że do końca tego roku te decyzje zapadną. Kiedy będziemy wiedzieli, czego potrzebujemy i w jakiej ilości, Agencja Uzbrojenia w jakiś sposób będzie wszczynała postępowanie i będziemy wtedy zbierać oferty z całego świata" – powiedział wiceszef MON.

 Zdaniem wiceministra Bejdy w Siłach Zbrojnych RP jest wiele "wysłużonych, postsowieckich" śmigłowców z rodziny Mi, które trzeba zastępować "nowymi technologiami, platformami". Dodał, że najważniejszymi kryteriami wyboru nowych będą: jakość, wyposażenie, terminowość dostaw i cena.

 Nawiązując do otwarcia linii produkcyjnej AW149 Bejda przypomniał, że wartą ponad 8,2 mld zł brutto umowę na dostawę do polskiej armii 32 śmigłowców tego typu podpisano 1 lipca 2022 r. W jego ocenie AW149 są dla Wojska Polskiego "ogromnym wzmocnieniem" a kontrakt stanowi inwestycję w polską gospodarkę. "Trzeba wspierać polski przemysł i absolutnie stawiam znak równości między prywatnym przemysłem a między państwowym przemysłem" – powiedział.

Świdnickie zakłady zatrudniają pilotów testowych o najwyższym poziomie zdolności (Level 1), aby sprostać obecnym i przyszłym potrzebom Wojska Polskiego i innych klientów. Piloci ci wykonali dynamiczny pokaz AW149 podczas uroczystego otwarcia linii produkcyjnej AW149.

Dalsze inwestycje w rozwój linii produkcyjnych, prace badawczo-rozwojowe i dział prób w locie, wzmocnione kontraktem na AW149 i perspektywa kolejnych programów śmigłowcowych, przyspieszają ciągły rozwój PZL-Świdnik i potencjału badawczo-przemysłowego, w tym środowisk akademickich, instytucji i ośrodków badawczych.

W październiku 2023 r. pierwsze dwa AW149 trafiły do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Śmigłowce są przeznaczone m.in. do transportu żołnierzy i ich wsparcia na polu walki, są dostosowane także do misji ewakuacyjnych i poszukiwawczych. Do marca br. do służby trafiły cztery AW149. Dostawy będą realizowane do 2029 roku.

Maksymalna masa startowa AW149 wynosi 8300 kg (możliwe zwiększenie do 8600 kg). Natomiast jego prędkość maksymalna wynosi 313 km/h, przelotowa - 287 km/h. Maksymalny zasięg maszyny wynosi 958 km, a maksymalna długość lotu - 4 godz. i 55 minut.

Śmigłowce AW149, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, są wyposażane m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowane w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca.

Docelowo śmigłowce AW149 mają być uzbrojone m.in. w przeciwpancerne pociski Hellfire w wersji AGM-114R2, wykorzystywane m.in. przez śmigłowce szturmowe AH-64 Apache.

Producentem AW149 jest koncern Leonardo (dawniej AgustaWestland), który jest właścicielem Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Świdnik". WSK w Świdniku powstała w latach 50-tych. W 2010 r. zakłady sprywatyzowano. PZL-Świdnik zatrudnia ponad 3,2 tys. pracowników, z czego 20 proc. stanowią inżynierowie

Na podstawie komunikatu prasowego PZL-ŚWIDNIK oraz PAP

Sonda
Czy zakupy śmigłowców dla Wojska Polskiego są wystarczające?