Spis treści
Nowo utworzona spółka odegra kluczową rolę w realizacji ambitnych celów programu – w tym osiągnięcia gotowości operacyjnej w 2035 roku – i wyznaczy nowe standardy w trójstronnej współpracy przemysłowej między Europą a Azją. Marco Zoff, dotychczasowy dyrektor zarządzający działu lotniczego Leonardo, obejmie stanowisko pierwszego dyrektora generalnego Edgewing. Posiada on bogate doświadczenie w kierowaniu międzynarodowymi projektami lotniczymi i wdrażaniu innowacji.
Global Combat Air Program osiąga kolejny kamień milowy
Z ogromną radością ogłaszamy powstanie Edgewing jako centralnego elementu programu Global Combat Air Programme. Jednocząc talenty naszych zespołów z Wielkiej Brytanii, Włoch i Japonii, nie tylko dostarczamy nową generację systemu walki powietrznej – naszym celem jest ustanowienie nowego globalnego standardu w zakresie partnerstwa, innowacyjności i zaufania. Razem przesuniemy granice możliwości, postawimy na elastyczność działania, wzmocnimy krajowe łańcuchy dostaw i stworzymy dziedzictwo bezpieczeństwa i dobrobytu dla naszych narodów i przyszłych pokoleń - powiedział Marco Zoff, dyrektor generalny Edgewing.
Z radością witamy powstanie Edgewing – to ważny krok naprzód w ramach prawdziwie międzynarodowego programu wspólnego rozwoju. Skuteczna i umocniona współpraca między GIGO a Edgewing będzie kluczowa dla sukcesu GCAP. Jestem przekonany, że razem stworzymy nowy model partnerstwa, który sprzyjać będzie integracji międzynarodowej, wzajemnemu zaufaniu i wspólnemu zaangażowaniu w przyszłość - dodał Masami Oka, dyrektor generalny międzynarodowej organizacji rządowej GCAP (GIGO).
Spółka będzie prowadzić działalność i posiadać zespoły robocze w każdym z krajów partnerskich, a jej główna siedziba znajdzie się w Wielkiej Brytanii, co zapewni maksymalną spójność i współpracę z GIGO. Edgewing zajmie się projektowaniem i rozwojem systemu walki powietrznej nowej generacji w ramach programu GCAP, natomiast produkcja i montaż końcowy samolotów zostaną zlecone BAE Systems, Leonardo, Mitsubishi Heavy Industries oraz szerokiemu gronu podwykonawców.
Szansa na GCAP w ustalonym harmonogramie?
GCAP to niezwykle ważny program dla bezpieczeństwa i dobrobytu gospodarczego każdego z zaangażowanych krajów. Dzięki skutecznemu transferowi wiedzy i technologii pomoże on w budowie odpornych łańcuchów dostaw i zapewni długoterminowe zdolności bojowe w zakresie lotnictwa wojskowego. Geneza programu sięga 2018 roku, kiedy to Wielka Brytania po raz pierwszy zaprezentowała koncepcję myśliwca Tempest.
W 2020 roku projekt zaczął przybierać coraz bardziej międzynarodowy charakter. Najpierw do inicjatywy dołączyły Włochy, a dwa lata później Japonia, która wcześniej prowadziła własne prace nad następcą F-2 w ramach programu F-X. Połączenie sił w grudniu 2022 roku oznaczało formalne powołanie GCAP.
Docelowy myśliwiec w ramach GCAP ma wyznaczyć nowy standard w dziedzinie walki powietrznej i w przyszłości zastąpić starzejącą się flotę japońskich F-2 i myśliwców i używanych przez Wielką Brytanię oraz Włochy Eurofighter Typhoony. Oczekuje się, że będzie to maszyna stealth o zmniejszonej wykrywalności radarowej, zdolna do pełnej integracji z systemami bezzałogowymi, prowadzenia operacji sieciocentrycznych i dysponująca zdolnościami walki elektronicznej oraz cybernetycznej.
Aktualnie trwają prace rozwojowe nad myśliwcem. Zgodnie z zapewnieniami państw zaangażowanych w program GCAP projekt budowy maszyny ma ruszyć pod jeszcze w 2025 r., a w 2035 r. samolot powinien wzbić się w powietrze. Pojawiają się jednak obawy, że harmonogram prac nad samolotem 6. generacji może się wydłużyć z powodu konieczności uzgodnienia koncepcji działania samolotu przez poszczególne kraje, a to może zająć sporo czasu.
