Program GCAP z ważnym kamieniem milowym. Samolot nowej generacji coraz bliżej?

2025-06-20 15:33

Program Global Combat Air Programme (GCAP) osiąga ważny kamień milowy. Partnerzy branżowi zakładają spółkę joint venture Edgewing, która ma dostarczać samoloty bojowe nowej generacji. Łączy ona liderów przemysłu lotniczego BAE Systems z Wielkiej Brytanii, Leonardo z Włoch i Japan Aircraft Industrial Enhancement Co. Ltd. z Japonii. Edgewing będzie odpowiedzialna za projektowanie i rozwój nowej generacji samolotu bojowego i pozostanie głównym autorytetem projektowym przez cały cykl życia produktu, którego eksploatacja ma trwać co najmniej do lat 70. XXI wieku.

Spis treści

  1. Global Combat Air Program osiąga kolejny kamień milowy
  2. Szansa na GCAP w ustalonym harmonogramie?

Nowo utworzona spółka odegra kluczową rolę w realizacji ambitnych celów programu – w tym osiągnięcia gotowości operacyjnej w 2035 roku – i wyznaczy nowe standardy w trójstronnej współpracy przemysłowej między Europą a Azją. Marco Zoff, dotychczasowy dyrektor zarządzający działu lotniczego Leonardo, obejmie stanowisko pierwszego dyrektora generalnego Edgewing. Posiada on bogate doświadczenie w kierowaniu międzynarodowymi projektami lotniczymi i wdrażaniu innowacji.

Global Combat Air Program osiąga kolejny kamień milowy

Z ogromną radością ogłaszamy powstanie Edgewing jako centralnego elementu programu Global Combat Air Programme. Jednocząc talenty naszych zespołów z Wielkiej Brytanii, Włoch i Japonii, nie tylko dostarczamy nową generację systemu walki powietrznej – naszym celem jest ustanowienie nowego globalnego standardu w zakresie partnerstwa, innowacyjności i zaufania. Razem przesuniemy granice możliwości, postawimy na elastyczność działania, wzmocnimy krajowe łańcuchy dostaw i stworzymy dziedzictwo bezpieczeństwa i dobrobytu dla naszych narodów i przyszłych pokoleń - powiedział Marco Zoff, dyrektor generalny Edgewing.

Z radością witamy powstanie Edgewing – to ważny krok naprzód w ramach prawdziwie międzynarodowego programu wspólnego rozwoju. Skuteczna i umocniona współpraca między GIGO a Edgewing będzie kluczowa dla sukcesu GCAP. Jestem przekonany, że razem stworzymy nowy model partnerstwa, który sprzyjać będzie integracji międzynarodowej, wzajemnemu zaufaniu i wspólnemu zaangażowaniu w przyszłość - dodał Masami Oka, dyrektor generalny międzynarodowej organizacji rządowej GCAP (GIGO).

Spółka będzie prowadzić działalność i posiadać zespoły robocze w każdym z krajów partnerskich, a jej główna siedziba znajdzie się w Wielkiej Brytanii, co zapewni maksymalną spójność i współpracę z GIGO. Edgewing zajmie się projektowaniem i rozwojem systemu walki powietrznej nowej generacji w ramach programu GCAP, natomiast produkcja i montaż końcowy samolotów zostaną zlecone BAE Systems, Leonardo, Mitsubishi Heavy Industries oraz szerokiemu gronu podwykonawców.

Szansa na GCAP w ustalonym harmonogramie?

GCAP to niezwykle ważny program dla bezpieczeństwa i dobrobytu gospodarczego każdego z zaangażowanych krajów. Dzięki skutecznemu transferowi wiedzy i technologii pomoże on w budowie odpornych łańcuchów dostaw i zapewni długoterminowe zdolności bojowe w zakresie lotnictwa wojskowego. Geneza programu sięga 2018 roku, kiedy to Wielka Brytania po raz pierwszy zaprezentowała koncepcję myśliwca Tempest.

W 2020 roku projekt zaczął przybierać coraz bardziej międzynarodowy charakter. Najpierw do inicjatywy dołączyły Włochy, a dwa lata później Japonia, która wcześniej prowadziła własne prace nad następcą F-2 w ramach programu F-X. Połączenie sił w grudniu 2022 roku oznaczało formalne powołanie GCAP.

Docelowy myśliwiec w ramach GCAP ma wyznaczyć nowy standard w dziedzinie walki powietrznej i w przyszłości zastąpić starzejącą się flotę japońskich F-2 i myśliwców i używanych przez Wielką Brytanię oraz Włochy Eurofighter Typhoony. Oczekuje się, że będzie to maszyna stealth o zmniejszonej wykrywalności radarowej, zdolna do pełnej integracji z systemami bezzałogowymi, prowadzenia operacji sieciocentrycznych i dysponująca zdolnościami walki elektronicznej oraz cybernetycznej.

Aktualnie trwają prace rozwojowe nad myśliwcem. Zgodnie z zapewnieniami państw zaangażowanych w program GCAP projekt budowy maszyny ma ruszyć pod jeszcze w 2025 r., a w 2035 r. samolot powinien wzbić się w powietrze. Pojawiają się jednak obawy, że harmonogram prac nad samolotem 6. generacji może się wydłużyć z powodu konieczności uzgodnienia koncepcji działania samolotu przez poszczególne kraje, a to może zająć sporo czasu.

WSF 2024: Eurofighter dla Polski
Portal Obronny SE Google News