Pierwszy AW149 z PZL-Świdnik w powietrzu. Nowa era polskich śmigłowców

2025-04-23 15:55

14 kwietnia 2025 r. pierwszy AW149 krajowej produkcji wykonał lot testowy w ramach procedury na zgodność śmigłowca z konfiguracją projektową tzw. Acceptance Test Procedure (ATP). Dalsze próby w locie będą odbywać się zgodnie ze sztuką i harmonogramem. Nowy typ śmigłowca, który został wyprodukowany w całości w PZL-Świdnik, jest najbardziej oczekiwanym wydarzeniem w świdnickich zakładach i polskim klastrze lotniczym.

Umowa na 32 śmigłowce wielozadaniowe dla Wojska Polskiego została podpisana w Świdniku 1 lipca 2022 roku, a już w niespełna rok po tej dacie pierwszy śmigłowiec opuścił linię montażu końcowego, z Włoskich zakładów Leonardo w Vergiate w ramach pilnej potrzeby i wypełnienia postanowień kontraktu.

Wtedy też mogły zacząć się szkolenia polskich pracowników PZL-Świdnik na konkretnych stanowiskach pracy w Leonardo. De facto, już od pierwszego śmigłowca przeznaczonego dla Wojska Polskiego, krajowa kadra PZL-Świdnik brała udział w produkcji. Co ważne, realizacja umowy na dostaw AW149 od samego początku zakładała pełną produkcję tych śmigłowców w Polsce wraz z przeniesieniem technologii oraz utworzeniem zaplecza produkcyjnego i remontowo-obsługowego.

AW149 ma zastąpić wysłużone Mi-8 i Mi-17 oraz uzupełnić flotę w lżejszym segmencie śmigłowców transportowych. Jest platformą o dużym potencjale ekspansji – można go rozbudowywać o nowe uzbrojenie, systemy obserwacji i walki elektronicznej. W polskim kontekście wzmocnienia  mobilność wojsk lądowych (zwłaszcza 18. DZ i 25. Brygady Kawalerii Powietrznej), poprawi zdolności szybkiego reagowania i ewakuacji medycznej, a także może stanowić platformę pod przyszłe integracje z systemami rozpoznania i precyzyjnego rażenia.

 „Realizacja kontraktu na AW149 dla polskiego wojska jest przykładem doskonałej pracy wykonanej wspólnie przez włoskie i polskie zespoły, efektywności całego łańcucha dostaw i w końcu udanej współpracy z użytkownikiem. Połączenie tych czynników przyczyniło się do tego, że polskie wojsko mogło rozpocząć fazę szkolenia na ten typu śmigłowca zgodnie z harmonogramem. Efekty tej współpracy dają nam bodziec do zastanowienia się, w jaki sposób moglibyśmy najlepiej sprostać przyszłym programom śmigłowcowym dla polskiego wojska, być może za pomocą podobnych inicjatyw” — powiedział Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters.

AW149 jest wielozadaniowym, średnim śmigłowcem wojskowym produkowanym przez włoskie Leonardo Helicopters. Został zaprojektowany z myślą o wszechstronnych zadaniach taktycznych, takich jak:

  • transport żołnierzy (do 16 w pełnym oporządzeniu),
  • ewakuacja medyczna (MEDEVAC),
  • desant i wsparcie ogniowe,
  • operacje poszukiwawczo-ratownicze (SAR/CSAR),
  • misje specjalne i działania w środowisku wysokiego zagrożenia (w tym w nocy i przy użyciu NVG).
  • Ma zaawansowane systemy awioniczne, nowoczesne sensory i może być wyposażony w uzbrojenie kierowane i niekierowane, w tym wyrzutnie rakiet, karabiny maszynowe, a także zasobniki z systemami walki elektronicznej.

„Dla nas wszystkich w PZL-Świdnik dzień 14 kwietnia 2025 r. jest niezwykle ważną datą znaczącą kolejne, strategiczne osiągnięcie świdnickich zakładów. Nowy typ śmigłowca wyprodukowanego w PZL-Świdnik jest tym wydarzeniem, które było planowane i oczekiwane od dawna. Dziś, testując w locie ten najnowocześniejszy na świecie śmigłowiec w tej kategorii wagowej wszyscy mamy powód do głębokiego zadowolenia z naszej pracy na rzecz polskiego wojska. Przed nami kolejne egzemplarze do wyprodukowania, przetestowania w locie, a w przyszłości serwisowania i, być może zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska, także ich modernizacja i integracja nowych systemów – dla wszystkich tych czynności już posiadamy pełne zdolności – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

Garda: Władysław Kosiniak-Kamysz

AW149 ma duży potencjał eksportowy – oprócz Polski, śmigłowiec jest wdrażany lub oferowany m.in. w Egipcie, Tajlandii i kilku krajach NATO. Polska wersja może stać się regionalnym hubem serwisowym i produkcyjnym, co otwiera perspektywy udziału w globalnym łańcuchu dostaw. Leonardo może zaoferować AW149 jako oficjalną platformę NSPA dla państw sojuszniczych szukających wspólnych rozwiązań logistycznych, co ułatwia wspólne zakupy, wsparcie i interoperacyjność.

Śmigłowiec ten spełnia standardy interoperacyjności NATO – od systemów łączności po kompatybilność z systemami dowodzenia, kodowaniem danych, transponderami IFF, systemami SAR i MEDEVAC. Daje to Polsce i innym użytkownikom możliwość udziału we wspólnych misjach, ćwiczeniach i operacjach koalicyjnych.

Portal Obronny SE Google News