Piechota Morska USA zamówiła bezzałogowy śmigłowiec do testów. Może zastąpić maszyny transportowe

2024-05-17 15:50

Umowę dotycząca dostawy bezzałogowego śmigłowca na bazie lekkiej maszyny H145M, czy raczej jej amerykańskiej wersji UH-72 Lakota, została zawarta z koncernem Airbus Helicopters i Dowództwem Systemów Powietrznych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (NAVAIR), które reprezentuje Korpus Piechoty Morskiej USA. Jest to element programu Aerial Logistics Connector USMC, którego celem jest wdrożenie do służby bezzałogowej maszyny transportowej.

Bezzałogowy UH-72 Lakota

i

Autor: Airbus Helicopters

Umowa realizowana jest w ramach Middle Tier Acquisition (MTA), czyli procedury, której celem jest szybka budowa prototypów nowych rozwiązań w oparciu o istniejące konstrukcje. W tym przypadku chodzi o przekształcenie śmigłowca UH-72 Lakota, czyli używanej przez US Army wersji popularnej maszyny Airbus H145M, w platformę bezzałogową lub alternatywnie pilotowaną. Taki bezzałogowy śmigłowiec będzie mógł latać autonomicznie lub być sterowany zdalnie.

Bezzałogowy UH-72 Lakota

i

Autor: Airbus Helicopters

Obecnie szczegółowe wymagania nie są znane, ale zgodnie z informacjami jakich udziela koncern Airbus Helicopters, maszyna ma przewozić m.in. standardowe kontenery modułowe JMIC lub kontenery startowe z pociskami NSM (Naval Strike Missile). Pocisk NSM wraz z kontenerem waży około pół tony i mierzy ponad 4 metry długości. Daje to pewne pojęcie o wymaganej przestrzeni ładunkowej.

Maksymalna masa startowa bezzałogowca ma wynosić 3,8 ton. Będzie on miał ponad 350 min morskich zasięgu i prędkość przelotową 135 węzłów (ok. 250 km/h). Demonstrator technologii powstanie na bazie śmigłowca H145M/UH-72, jednak kolejne maszyny, w przypadku wygrania konkursu na Aerial Logistics Connector USMC, będą budowane od podstaw w tej wersji przez zakłady Airbus Helicopters w Columbus, w stanie Mississippi.

Obecnie US Marines prowadzą kilka równoległych programów dotyczących zaopatrzenia jedostek za pomocą bezzałogowców różnej wielkości, na różnym poziomie taktycznym. Mniejsze maszyny mają zajmować się dostawą amunicji i ewakuacją rannych z pierwszej linii. Większe zapewniać stałe zaopatrzenie jednostek na wysuniętych przyczółkach lub np. archipelagach Pacyfiku.

Sonda
Który śmigłowiec wielozadaniowy jest najbardziej wszechstronny?