Embraer rozpoczął produkcję dla Austrii. Pierwszy C-390 Millennium dla Wiednia

2025-02-17 13:30

Rozpoczęto oficjalny montaż strukturalny dla pierwszego samolotu transportowego C-390 Millennium dla Austrii. Samolot jest montowany w zakładzie produkcyjnym firmy w Gavião Peixoto w Brazylii, w której wzięli udział przedstawiciele austriackiego rządu.

Embraer for Austria

i

Autor: Embraer/ Serwis X

W 2023 roku Austria podjęła decyzję o zakupie czterech samolotów transportowych Embraer C-390 Millennium. Celem tego zakupu ma być zastąpienie starzejącej się floty amerykańskich transportowców C-130 Hercules w Austriackich Siłach Powietrznych. Umowę podpisano podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Farnborough w lipcu 2024 roku. Brazylijski samolot transportowy odnosi w ostatnim czasie spore sukcesy, wypierając przy tym Herculesy, które były w większości sił zbrojnych NATO, ale są również popularne w innych państwach.

Decyzja Austrii o wyborze C-390 Millennium była podyktowana potrzebą modernizacji floty transportowej oraz chęcią zwiększenia efektywności operacyjnej sił powietrznych. Planowane dostawy są przewidziane na lata 2027-2030.

Wybór C-390 przez Austrię wpisuje w się w pewien trend, który można zaobserwować również w innych krajach europejskich, będące członkami NATO, do których należą Holandia, Portugalia czy Węgry, które również zdecydowały się na zakup tego nowoczesnego samolotu transportowego.

Portal Obronny SE Google News
Autor:

Embraer C-390 Millennium jest nowoczesny średnim samolotem transportowym, który posiada dwa silniki odrzutowe. Samolot został opracowany przez brazylijskiego Embraera, którego przeznaczeniem jest realizacja misji wojskowych i humanitarnych, do których można zaliczyć transport ładunków i personelu, ewakuacja medyczna, tankowanie w powietrzu oraz gaszenie pożarów.

Samolot zyskał już wielu użytkowników, którego pierwszym był rodzimy kraj w postaci Brazylii, których Siły Powietrzne są pierwszym i największym operatorem C-390, z planowanym zakupem dwudziestu ośmiu egzemplarzy. Samolot ten zdobywa coraz większe uznanie, szczególnie wśród państw europejskich będąc ciekawą alternatywą dla amerykańskich C-130 Hercules.

Garda: Trudne początki FA-50 w 23. BLT

Do innych użytkowników należą również Portugalia, która zamówiła pięć samolotów KC-390 również w wersji tankującej. Ponadto brazylijskie transportowce zamówiły również Węgry w ilości dwóch sztuk, Holandia, składając zamówienie na pięć samolotów, Czechy oraz Szwecja, która wybrała C-390 jako następcy dla floty C-130 Hercules. Dodatkowo Słowacja rozpoczęła rozmowy w sprawie zakupu trzech samolotów

Natomiast wśród potencjalnych nabywców wymienia się Kolumbię, Indie, Arabię Saudyjską oraz co ciekawe Stany Zjednoczone, u których Embraer prezentował C-390, mając na celu potencjalne zamówienia. Potencjalnie brazylijski koncern mógłby wejść we współprace z Boeingiem w celu wejścia na rynek amerykański.

Sonda
Czy Polska powinna pomyśleć nad pozyskaniem KC-390?