Jak podała w komunikacie DSCA, potencjalna transakcja zaaprobowana przez Departament Stanu polega na dostosowaniu polskich myśliwców do najnowszej wersji Viper. Jest to wprowadzona w 2012 r. modernizacja obejmująca m.in. zaawansowany radar, ulepszony komputer pokładowy i awionikę, systemy naprowadzania, systemy walki radioelektronicznej i panele kontrolne w kokpicie. Podana szacowana maksymalna cena pakietu to 7,3 mld USD.
O tym, że polskie siły zbrojne zamierzają zmodernizować flotę F-16 z powodu osiągnięcia "środkowego etapu cyklu życia" powiedział w lutym szef Agencji Uzbrojenia generał Artur Kuptel. Pierwsze z 48 F-16 trafiły do Polski w 2006 r., zaś szacowany cykl eksploatacji tych maszyn to ok. 40 lat.
Producentem F-16 jest koncern Lockheed Martin, który montuje te samoloty w fabrykach w Fort Worth w Teksasie i Greenville w Karolinie Południowej. Komponenty do F-16 powstają też jednak m.in. w zakładach PZL Mielec. Jak wynika z komunikatu DSCA, warunki offsetu zostaną ustalone w negocjacjach z firmą.
Wariant F-16V (Viper) został po raz pierwszy zaprezentowany w 2012 roku, dla już używanych jak i nowych samolotów F-16. Jego główną cechą jest radar (SABR) AN/APG-83 stanowiący najważniejszy element systemu kierowania ogniem, skoordynowany z radiolokatorami z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) i nowoczesnym wyposażeniem komputerowym w ulepszonym kokpicie. Żywotność tej wersji samolotu została określona na 12 000 godzin w powietrzu w porównaniu z 8000 godzin w poprzednich wersjach. Polska obecnie użytkuje 48 samolotów F-16 w tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+.
PM/PAP