Jak napisało Luftwaffe w komunikacie na platformie X „Koń pociągowy lotnictwa morskiego od połowy lat 70-tych, Sea King Mk41, odchodzi na emeryturę. Dziś odbył swój ostatni lot do MHM Gatow, gdzie będzie prezentowany jako eksponat. Śmigłowiec zadebiutuje jako eksponat na Airfield Festival 31 sierpnia”.
W momencie wycofania Niemcy posiadały 21 Sea Kingów w swoim inwentarzu. Od 2020 roku następca MH90 Sea Lion, morska wersja NH90, stopniowo zastępuje Sea King Mk41. W styczniu minister Pistorius przekazał, że Niemcy przekażą Ukrainie sześć wielozadaniowych śmigłowców Sea King Mk41, pakiety akcesoriów i części zamiennych, a także zapewnią szkolenie. Ukraina ma już w służbie śmigłowce Sea King, otrzymała je od Wielkiej Brytanii w styczniu 2023 roku. Wiadomo, że przed dostawą Royal Navy przeszkoliła 10 ukraińskich załóg na śmigłowce Sea King. Sea Kings są wykorzystywane do ratownictwa medycznego w postaci zabierania żołnierzy z pola walki, przemieszczania sił specjalnych na pozycje oraz przenoszenia sprzętu wojskowego.
Śmigłowce Sea King Mk41 został opracowany w ramach kontraktu, podpisanego 24 grudnia 1957 roku z Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych. Pierwszy lot modelu eksperymentalnego odbył się 11 marca 1959 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1961 roku. Łącznie zbudowano 796 śmigłowców wszystkich modyfikacji.
Śmigłowce Bundeswehry służył w Marynarce Wojennej od połowy lat 70. XX w., przede wszystkim w ramach niemieckiej służby poszukiwawczo-ratowniczej na Północy i Wschodnim Bałtyk. Swoje bazy mieli w Nordholz niedaleko Cuxhaven, na wyspach Borkum i Helgoland na Morzu Północnym, a także na wybrzeżu Morza Bałtyckiego w Warnemünde.
Śmigłowiec miał na pokładzie m.in. urządzenia radarowe, kamerę termowizyjną i wyciągarkę ratunkową i ma ogromny zasięg, wynoszący aż 1500 kilometrów. Maksymalna prędkość wynosi 252 km na godzinę. Cecha szczególna śmigłowca to możliwość lądowania na powierzchni wody, gdy morze jest spokojne. W śmigłowcu o długości 22 metrów, oprócz trzy- lub czteroosobowej załogi, może pomieścić maksymalnie 20 pasażerów, a maksymalna masa startowa wynosi 9,3 tony.