Niemcy żegnają „konia pociągowego” niemieckiej armii. Śmigłowce Sea King przechodzą na emeryturę

2024-08-09 13:42

Niemieckie siły powietrzne (Luftwaffe) poinformowały na X, że wycofały ze służby śmigłowce Westland Sea King Mk 41 po prawie 50 latach eksploatacji. Ostatni egzemplarz 8 sierpnia przetransportowano samolotem do Militärhistorisches Museum Bundeswehry w berlińskim Gatow, kończąc w ten sposób służbę, która rozpoczęła się w 1975 roku.

Jak napisało Luftwaffe w komunikacie na platformie X „Koń pociągowy lotnictwa morskiego od połowy lat 70-tych, Sea King Mk41, odchodzi na emeryturę. Dziś odbył swój ostatni lot do MHM Gatow, gdzie będzie prezentowany jako eksponat. Śmigłowiec zadebiutuje jako eksponat na Airfield Festival 31 sierpnia”.

NH90 ILA 24

W momencie wycofania Niemcy posiadały 21 Sea Kingów w swoim inwentarzu. Od 2020 roku następca MH90 Sea Lion, morska wersja NH90, stopniowo zastępuje Sea King Mk41. W styczniu minister Pistorius przekazał, że Niemcy przekażą Ukrainie sześć wielozadaniowych śmigłowców Sea King Mk41, pakiety akcesoriów i części zamiennych, a także zapewnią szkolenie. Ukraina ma już w służbie śmigłowce Sea King, otrzymała je od Wielkiej Brytanii w styczniu 2023 roku. Wiadomo, że przed dostawą Royal Navy przeszkoliła 10 ukraińskich załóg na śmigłowce Sea King. Sea Kings są wykorzystywane do ratownictwa medycznego w postaci zabierania żołnierzy z pola walki, przemieszczania sił specjalnych na pozycje oraz przenoszenia sprzętu wojskowego.

Śmigłowce Sea King Mk41 został opracowany w ramach kontraktu, podpisanego 24 grudnia 1957 roku z Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych. Pierwszy lot modelu eksperymentalnego odbył się 11 marca 1959 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1961 roku. Łącznie zbudowano 796 śmigłowców wszystkich modyfikacji.

Śmigłowce Bundeswehry służył w Marynarce Wojennej od połowy lat 70. XX w., przede wszystkim w ramach niemieckiej służby poszukiwawczo-ratowniczej na Północy i Wschodnim Bałtyk. Swoje bazy mieli w Nordholz niedaleko Cuxhaven, na wyspach Borkum i Helgoland na Morzu Północnym, a także na wybrzeżu Morza Bałtyckiego w Warnemünde.

Śmigłowiec miał na pokładzie m.in. urządzenia radarowe, kamerę termowizyjną i wyciągarkę ratunkową i ma ogromny zasięg, wynoszący aż 1500 kilometrów. Maksymalna prędkość wynosi 252 km na godzinę. Cecha szczególna śmigłowca to możliwość lądowania na powierzchni wody, gdy morze jest spokojne. W śmigłowcu o długości 22 metrów, oprócz trzy- lub czteroosobowej załogi, może pomieścić maksymalnie 20 pasażerów, a maksymalna masa startowa wynosi 9,3 tony.

Sonda
Kiedy Twoim zdaniem Ukraina stanie się członkiem NATO...