US Army modernizuje lekkie śmigłowce UH-72A Lakota. Są używane do ochrony granic i misji antynarkotykowych

2023-08-23 14:03

Dowództwo US Army zleciło firmie Airbus Helicopters modernizację wyposażenia MEP (Mission Equipment Package) śmigłowców UH-72A Lakota znajdujących się na wyposażeniu batalionu ochrony i wsparcia US Army National Guard. Kontrakt ma wartość 27,8 mln dolarów.

Airbus UH-72A Lakota

i

Autor: US Army

UH-72A Lakota jest dostosowaną do wymagań amerykańskiej armii wersją lekkiego śmigłowca wielozadaniowego Airbus Helicopter H145, który znajduje się na uzbrojeniu m.in. sił zbrojnych Niemiec, Węgier, Cypru czy Tajlandii. Śmigłowce w tej wersji są produkowane w zakładzie Airbusa w Columbus w Mississippi. Dotąd wyprodukował dla Wojsk Lądowych USA ponad 480 śmigłowców UH-72A i UH-72B Lakota.

Co ciekawe, Lakota pozostaje najtańszym dwusilnikowym wiropłatem U.S. Army pod względem ceny oraz kosztów obsługi i eksploatacji. Zostało on opracowany specjalnie na potrzeby programu armii amerykańskiej o kryptonimie Light Utility Helicopter (LUH), którego celem było wprowadzenie następcy pamiętająch czasy wojny w Wietnamie wiropłatów UH-1 H/V Iroquois i OH-58 A/C Kiowa. Pierwsze maszyny UH-72A dostarczono do US Army w grudniu 2006 roku. Maszyna tego typu to dwusilnikowy, klasyczny lekki śmigłowiec mogący zabrać 2 pilotów i do 9 żołnierzy. Jego maksymalna masa startowa to 3,6 tony.

UH-72A Lakota osiąga maksymalną prędkość 246 km/h i przelotową 145 km/h przy zasięgu ponad 680 km. Obecnie US Army otrzymuje nowsze maszyny UH-72B oparte na śmigłowcu H145 T2, którego wersją wojskową jest H145M. Maszyna posiada mocniejsze silniki, nowy wirnik pięciołopatowy z kompozytowymi łopatami oraz otunelowane śmigło ogonowe. W ubiegłym roku H145M certyfikowano do użycia przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. Maszyny tego typu są oferowane Polsce zarówno do zadań szkoleniowych jak i bojowych.

Modernizacja amerykańskich UH-72A Lakota ma objąć maksymalnie 50 maszyn wykorzystywanych przez bataliony bezpieczeństwa i wsparcia, których śmigłowce dostosowano do realizacji zadań rozpoznaniu, ochronie granic, dowodzeniu i kontroli, zwalczania przemytu narkotyków czy poszukiwania ofiar klęsk żywiołowych. Obecnie we flocie Gwardii Narodowej służy łącznie 107 maszyn tego typu.

Portal Obronny

Konfguracja MEP dla tych śmigłowców Lakota obejmuje system kamer montowany z czujnikami elektrooptycznymi i podczerwonymi oraz wskaźnikiem laserowym, reflektor o mocy 30 milionów kandeli, konsolę operatora, ekrany dotykowe w kokpicie i kabinie z ruchomą mapą, wideo system zarządzania, cyfrowy rejestrator wideo i łącza danych, a także zewnętrzną wciągarkę i dodatkowy sprzęt komunikacyjny. Bataliony bezpieczeństwa i wsparcia Gwardii Narodowej Armii Stanów Zjednoczonych, rozmieszczone na terenie całych Stanów Zjednoczonych, zapewniają rozproszone, łatwo dostępne maszyny na potrzeby misji wojskowych i operacji wspierających władze cywilne.

Modyfikacje pakietu MEP zwiększą możliwości wiropłatów UH-72A Lakota w lotach w dzień i w nocy, dzięki zainstalowaniu zaawansowanej ruchomej mapy, ulepszonym interfejsom cyfrowym, nowym monitorom LCD, pokładowemu systemowi zarządzania zadaniami i innym systemowym ulepszeniom.

Sonda
Który ze śmigłowców szturmowych jest lepszy?