Polsko-koreańskie porozumienie. PGZ Stocznia Wojenna wraz z Nautą podpisały memorandum z Hanwha Ocean

2025-05-30 15:29

Podczas targów Madex 2025 podpisano porozumienie w sprawie strategicznej współpracy pomiędzy Hanwha Ocean a PGZ Stocznią Wojenną oraz Stocznią Remontową Nauta. Obydwie te stocznie wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Przedmiotem owego porozumienia jest nie tylko program pozyskania okrętów podwodnych Orka, o którego kontrakt koreański koncern się stara.

Porozumienie (MOU) zostało podpisane 28 maja podczas odbywających się w koreańskim Busan targów MADEX 2025 przez prezesa Hanwha Ocean Naval Ship Business Charlie SC Eoh, Marcina Ryngwelskiego, prezesa PGZ Stoczni Wojennej oraz prezes stoczni Remontowej Nauta Monikę Kozakiewicz.

Podczas uroczystości podpisania porozumienia pomiędzy stoczniami obecni byli również, kontradmirał Włodzimierz Kułagin, szef zarządu uzbrojenia Inspektoratu MW w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych oraz komandor Piotr Skóra, szef techniki morskiej w Agencji Uzbrojenia. Obecność tak wysokich rangą przedstawicieli Marynarki Wojennej RP pokazuje, że głównym beneficjentem tej umowy ma być właśnie Marynarka Wojenna.

Podpisane porozumienie jest wynikiem serii spotkań i wizyt roboczych przedstawicieli Hanwha Ocean, którzy odbywali w polskich stoczniach wizyty od kilku miesięcy. Przed podpisaniem porozumienia polska delegacja odwiedziła 27 maja nowoczesną stocznię Hanwha Ocean w Geoje, aby zapoznać się z możliwościami koreańskiej firmy.

W tym miesiącu Steve SK Jeong szef działu Naval Ship International Business Department w Hanwha Ocean wypowiedział się dla redakcji Portalu Obronnego na temat możliwej współpracy pomiędzy stroną koreańską a polskim przemysłem okrętowym.

"Uważam, że obie strony muszą mieć duże możliwości, aby wspólnie realizować tę operację. Hanwha Ocean jest bardzo zainteresowana współpracą ze Stocznią Remontową Nauta, by zbudować takie zdolności. Hanwha Ocean utworzyła fundusz rozwoju morskiego o wartości około 100 milionów dolarów, z którego część zostanie zainwestowana w Stocznię Nauta w celu rewitalizacji jej infrastruktury i zdolności." - powiedział wówczas Steve SK Jeong dla Portalu Obronnego.

Program Orka w oczach strony koreańskiej jest także próbą wejścia na europejski rynek stoczniowy, nie tylko w sferze wojskowej, ale również cywilnej. Po inicjatywach, jakie prowadzi strona koreańska oraz tym, że na chwile obecną Hanwha Ocean jako jedyna przedstawiła szerszy plan współpracy przemysłowej z polskimi podmiotami, można wnioskować, że Polska jest uważana za optymalnego partnera do tego typu działań.

Porozumienie pomiędzy polskimi stoczniami a Hawnha Ocean

i

Autor: Hanwha Ocean/Linkedin
Portal obronny - Arkadiusz Bąk

PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Remontowa Nauta, zgodziły się ponadto podjąć wspólne inicjatywy projektowe z Hanwha Ocean nie tylko w zakresie programu Orka, ale także szerszej współpracy w zakresie eksportu systemów morskich, MRO i szeroko pojmowanego transferu technologii. Ma to pomóc polskim stoczniom wejść szerzej na rynek statków cywilnych, przede wszystkim w kontekście platform specjalistycznych.

Hanwha Ocean i PGZ Stocznia Wojenna mają również sondować możliwość wspólnego rozwoju i eksportu okrętów patrolowych, okrętów bojowych, jednostek pomocniczych oraz bezzałogowych systemów zarówno nawodnych jak i podwodnych. Polska stocznia zlokalizowana na gdyńskim Oksywiu już teraz buduje swoje zdolności w zakresie platform bojowych poprzez realizację budowy trzech fregat w ramach programu Miecznik wraz z brytyjską firmą Babcock.

Możliwa współpraca strategiczna z koreańską Hanwha Ocean posiada potencjał wywindowania polskiego przemysłu stoczniowego na jeszcze wyższy poziom, jednak w tym wypadku potrzeba są konkretne inicjatywy i podpisane umowy, które uczyniłyby te porozumienia namacalnymi.

Portal Obronny SE Google News