HD Hyundai Heavy Industries i SIMA Peru podpisały memorandum o porozumieniu (MOA) w sprawie wspólnego opracowania nowego projektu okrętu podwodnego o wyporności 1500 ton dla peruwiańskiej marynarki wojennej podczas SITDEF 2025 w Limie w Peru. Projekt ma na celu zbudowanie średniej wielkości okrętu podwodnego w oparciu o platformę południowokoreańskiego producenta, aby zastąpić istniejące okręty podwodne, które są obecnie w eksploatacji.
Marynarka Wojenna Peru (Marina de Guerra del Perú) dysponuje obecnie flotą sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych (SSK), co czyni ją największą siłą podwodną w Ameryce Południowej. Wszystkie jednostki to niemieckie okręty typu 209 dwóch typów. Pierwszym typem są cztery okręty typu 209/1200, zamówione w latach 70. XX wieku w niemieckiej stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) w Kilonii:
- BAP Angamos (SS-31)
- BAP Antofagasta (SS-32) – w służbie od 1981 roku.
- BAP Pisagua (SS-33) – w służbie od 1983 roku.
- BAP Chipana (SS-34) – w służbie od 1982 roku.
Wszystkie cztery jednostki przeszły lub przechodzą modernizację realizowaną przez peruwiańską stocznię SIMA przy współpracy z niemiecką firmą ThyssenKrupp Marine Systems. Modernizacja obejmuje m.in. wymianę systemów napędowych, elektrycznych i nawigacyjnych, a także instalację nowych sonarów i urządzeń kontroli ognia. Prace na BAP Chipana rozpoczęto w 2017 roku i zakończono w 2021 roku. Wszystkie cztery jednostki przeszły lub przechodzą modernizację realizowaną przez peruwiańską stocznię SIMA przy współpracy z niemiecką firmą ThyssenKrupp Marine Systems.
Drugi typ to Islay (Type 209/1100), które są najstarszymi jednostkami w służbie Marynarki Wojennej Peru, które składają się z:
- BAP Islay (SS-35)
- BAP Arica (SS-36)
Peru posiada liczną, ale jednocześnie przestarzałą flotę okrętów podwodnych, jednocześnie Lima poszła bardzo mądrą ścieżką, aby opracować okręt pod swoje wymagania na bazie sprawdzonej już konstrukcji od HD Hyundai Industries. Parametry wynoszące 1500 ton są dobre dla potrzeb takiego państwa jak Peru i zbliżone m.in. do francuskich Scorpène, używanych przez Marynarkę Wojenną Chile i Brazylii, która podobnie jak Peru opracowywała okręt lokalnie we współpracy z producentem, którym w tym wypadku jest Francja.
