Dostawa samolotów FA-50 na półmetku. Cała dwunastka ma latać do końca roku

2023-09-19 13:35

Jak poinformowała Agencja Uzbrojenia, koncern KAI dostarczył do Polski piąty i szósty samolot szkolno-bojowe KAI FA-50GF. Podobnie jak poprzednie cztery, dotarły one do kraju w częściach na pokładzie samolotu transportowego. Do końca 2023 roku w Mińsku Mazowieckim ma znaleźć się tuzin maszyn tego typu.

Pierwsze dwa samoloty zostały dostarczone 9 lipca bieżącego i wzięły udział w powietrznej defiladzie nad Warszawą 15 sierpnia. Kolejna para przyleciała do Polski 22 sierpnia. Wszystkie samoloty zostały zmontowane w Mińsku Mazowieckim przez zespół należący do producenta, który w tym celu uruchomił specjalne centrum techniczne. Do końca 2023 roku ma zostać dostarczona pełna eskadra 12 maszyn, które zamówiono 16 września ubiegłego roku. Samoloty te reprezentują konfigurację FA-50 Block 10, a więc wykorzystywanej obecnie przez lotnictwo Republiki Korei.

Kolejnych 36 samolotów, ale w nowocześniejszej konfiguracji przeznaczonej specjalnie dla Polski ma być dostarczanych od roku 2025. Będą to tak zwane FA-50PL, reprezentujące wersje FA-50 Block 20, która jest obecnie opracowywana. Polskie maszyny mają być wyposażone w amerykański radar AESA typu Phantom Strike opracowane przez koncern Raytheon oraz pociski średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM z aktywnym naprowadzaniem radarowym i zasięgiem do 80 km.

KAI FA-50 Gooden Eagle jest nazywany przez MON lekkim myśliwcem, ale jest to naddźwiękowy samolot szkolno-bojowy, który powstał na bazie maszyny szkolno-treningowej T-50 Golden Eagle. Osiąga on prędkość ponad 1800 km/h czyli 1,5 Macha i zasięg operacyjny 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony maszyna FA-50 może przenosić 4,5 tony uzbrojenia. Dla obecnej wersji FA-50 Block 10 są to bomby i pociski kierowane powietrze-ziemia AGM-65 Maverick oraz rakiety krótkiego zasięgu powietrze-powietrze

KAI FA-50 Gooden Eagle jest nazywany przez MON lekkim myśliwcem, ale jest to naddźwiękowy samolot szkolno-bojowy, który powstał na bazie maszyny szkolno-treningowej T-50 Golden Eagle. Osiąga on prędkość ponad 1800 km/h czyli 1,5 Macha i zasięg operacyjny 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony maszyna FA-50 może przenosić 4,5 tony uzbrojenia.

Dla obecnej wersji FA-50 Block 10 są to bomby i pociski kierowane powietrze-ziemia AGM-65 Maverick oraz rakiety krótkiego zasięgu powietrze-powietrze naprowadzane na podczerwień AIM-9 Sidewinter. Może też przenosić zasobnik celowniczy Sniper który umożliwia naprowadzanie uzbrojenia kierowanego na odbity promień lasera. Zasobniki tego typu zostały już zamówione dla tych maszyn przez Agencję Uzbrojenia. Uzbrojenie i wyposażenie FA-50, szczególnie w wersji docelowej, jest w dużym stopniu kompatybilne ze stosowanym na polskich F-16C/D Jastrząb.

Sonda
Czy samoloty szkolno-bojowe FA-50 wypełnią lukę po myśliwcach MiG-29?