Cała rodzina Borsuka. Nowoczesny system dla wojsk zmechanizowanych

2025-03-30 6:09 Materiał sponsorowany

W trakcie projektowania BWP Borsuk uwzględniono również specjalistyczne wersje pojazdu, tworzące spójny system, w którym poszczególne modele dzięki swoim wyjątkowym zdolnościom wzajemnie się uzupełniają. Łącznie, wraz z wersją podstawową, zaplanowano 11 wariantów Borsuka, z których około 1400 sztuk ma trafić do Wojska Polskiego.

Mówienie tu o specjalnych wersjach BWP Borsuk jest pewnym uproszczeniem. De facto będą to różne warianty Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej, która stanowi podwozie i bazę dla tego pojazdu i BWP Borsuk to jego jedyny obecnie ukończony i testowany wariant. Do wspomnianych wariantów specjalistycznych zaliczać się mają następujące typy pojazdów:

• Bojowy Wóz Piechoty BWP Borsuk – z wieżą bezzałogową ZSSW-30 uzbrojoną w armatę automatyczną 30 mm i dwie wyrzutnie pocisków kierowanych Spike;

• Moździerz samobieżny 120 mm Rak – z wieżą systemu Rak, która była już instalowana na podwoziach gąsienicowych;

• Wóz Dowodzenia Oset;

• Wóz Ewakuacji Medycznej Gotem;

• Gąsienicowy Transporter Rozpoznania Żuk;

• Wóz Zabezpieczenia Technicznego Gekon;

• Transporter Rozpoznania Skażeń Ares;

• Transporter Rozpoznania Inżynieryjnego Jodła GTRI;

• Transporter Wojsk Inżynieryjnych Jodła GTWI;

• Pływający Transporter Inżynieryjny Jodła PTI;

• Transporter Minowania Narzutowego Jodła TMN – prawdopodobnie uzbrojony w system minowania narzutowego Baobab.

HSW na MSPO 2024

Tak szeroka gama pojazdów specjalistycznych na podwoziu Borsuka daje możliwość elastycznego działania operacyjnego dla wojsk zmechanizowanych. Wielkim plusem jest unifikacja podstawowej platformy, której podstawą będzie bryła Borsuka. Ułatwi to przede wszystkim logistykę. Jednak poszczególne wersje specjalistyczne pozwolą stworzyć alternatywę dla poszczególnych rodzajów uzbrojenia, które bazują na podwoziu kołowym. Przykładem jest system minowania narzutowego Baobab-K, jest on systemem kołowym bazującym na platformie Jelcza. W trudnych warunkach terenowych ten rodzaj podwozia może sobie nie poradzić tak dobrze, jak ten gąsienicowy.

Dlatego tak szeroką gamę wozów specjalistycznych należy traktować jako możliwość stworzenia spójnego systemu dla wojsk zmechanizowanych. Wielką wartością dodaną jest, fakt, że będzie on oparty o polską myśl techniczną i technologiczną. Należy zauważyć, że w przewidywanej ilości 1400 pojazdów, 400 mają stanowić wersję specjalistyczne. Przy podpisywaniu umowy ramowej już na stracie uwzględniono budowanie wokół Borsuka całego systemu dla wojsk zmechanizowanych.

Z drugiej strony pojazdy bazujące na podwoziu gąsienicowym stanowią alternatywę dla systemów opartych o platformy kołowe Rosomaka oraz Jelcza. Tworzy to spójny system, który w przyszłości będzie można rozwinąć wobec krajowych rozwiązań specjalistycznych m.in. dla wojsk pancernych. Dlatego trzeba powiedzieć śmiało, że zostały w tym przypadku odrobione lekcję po kołowych transporterach opancerzonych Rosomak. Trzeba było bardzo długo czekać na rozwinięcie własnych pojazdów specjalistycznych na jego platformie. W przypadku Borsuka, możemy być bardziej spokojni, że zostanie wokół niego stworzony spójny nowoczesny system dla wojsk zmechanizowanych.