Airbus ma powody do zadowolenia. Śmigłowiec Racer przekroczył barierę prędkości 400 km/h

Demonstrator szybkiego śmigłowca Racer firmy Airbus, opracowany w ramach europejskiego projektu badawczego Clean Sky 2, osiągnął zakładaną prędkość przelotową 407 km/h (220 węzłów). - To osiągnięcie w tak krótkim czasie jest świadectwem ciężkiej pracy - ocenia Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.

Śmigłowiec Racer firmy Airbus

i

Autor: Airbus Śmigłowiec Racer firmy Airbus

21 czerwca, niecałe dwa miesiące po pierwszym locie, Racer przekroczył docelową prędkość w locie poziomym wynoszącą 407 km/h (220 węzłów), uzyskując 420 km/h (227 węzłów) w swojej początkowej konfiguracji technicznej. W ciągu zaledwie siedmiu lotów i około dziewięciu godzin testów w powietrzu prawie cała obwiednia osiągów Racera została pozytywnie zweryfikowana.

Portal Obronny: Malowanie śmigłowca Airbus Racer

„To osiągnięcie w tak krótkim czasie jest świadectwem ciężkiej pracy naszych 40 partnerów w 13 krajach europejskich, aby wdrożyć wszystkie zaplanowane innowacje. Oprócz samych osiągów obiecujące są też właściwości aerodynamiczne i stabilność statku powietrznego. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na kolejną fazę testów w locie, zwłaszcza w trybie ekonomicznym, który umożliwi wyłączenie jednego silnika podczas lotu do przodu, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję CO2” – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.

W skład załogi lotu testowego weszli: Hervé Jammayrac – główny pilot doświadczalny, Dominique Fournier – inżynier ds. prób w locie oraz Christophe Skorlic – inżynier lotów próbnych. Następna faza testów w locie skupi się na pracy z jednym silnikiem i pozwoli dopełnić ustalanie parametrów lotu.

Demonstrator Racera został zoptymalizowany pod kątem prędkości przelotowej przekraczającej 400 km/h. Celem projektu jest wypracowanie najlepszego kompromisu pomiędzy prędkością, ekonomia eksploatacji i efektywnością misji. Racer ma charakteryzować się mniejszym o około 20% zużyciem paliwa w porównaniu ze śmigłowcami obecnej generacji w tej samej kategorii maksymalnej masy startowej, dzięki optymalizacji aerodynamicznej i innowacyjnemu układowi napędowemu w trybie ekonomicznym. Opracowany we współpracy z Safran Helicopter Engines, hybrydowo-elektryczny system trybu ekonomicznego umożliwia zatrzymanie jednego z dwóch silników Aneto-1X podczas przelotu, przyczyniając się do redukcji emisji CO2. Szczególna architektura Racera ma także pozwolić na uzyskanie mniejszego śladu akustycznego.

Na podstawie komunikatu prasowego Airbusa

Listen on Spreaker.