Udany test polskiego silnika rakietowego. Jest komunikat Wojskowych Zakładów Lotniczych

2024-06-19 5:30

W ramach realizacji projektu „Opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych” Konsorcjum w składzie: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S. A. (WZL1) – Lider, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” Sp. z o. o., przeprowadziło na początku czerwca kolejną próbę poligonową silnika rakietowego o średnicy Ø 610 mm na paliwo stałe. Jak wynika z komunikatu, test się powiódł.

Test polskiego silnika rakietowego

i

Autor: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) Test polskiego silnika rakietowego

Po udanej pierwszej fazie testów silnika, które odbyły się w listopadzie 2023 roku, Konsorcjum, przed podjęciem kolejnej próby silnika Ø 610 mm, zdecydowało się na wprowadzenie modyfikacji. Były one związane z zastosowaniem nowych, bardziej odpornych na erozję materiałów w obrębie dyszy. Wskutek tych zmian zredukowano masę oraz uproszczono proces produkcji. Dzięki przeprowadzonej próbie, potwierdzono zdolności do wytwarzania silników do mikrosystemów nośnych dla zastosowań kosmicznych i suborbitalnych.

Obecnie trwają prace odnoszące się do przeprowadzenia lotu suborbitalnego rakiety o średnicy Ø 300 mm zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem.

Amerykański F-16 ILA 24

Założenia projektu Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej obejmują opracowanie i wykonanie trójstopniowej, odzyskiwalnej, suborbitalnej rakiety nośnej, a w efekcie przeprowadzenie demonstracyjnego lotu ponad linię Kármána na wysokość 100 km z ładunkiem o masie do 40 kg. Inicjatywa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR): Szybka Ścieżka „Technologie Kosmiczne”.

Na podstawie komunikatu prasowego Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1)

Sonda
Czy polska armia jest nowocześnie uzbrojona i wyposażona?