Grupa WB podczas spotkania z mediami zamykającym rok postanowiła go podsumować w perspektywie rozwoju i zamówień, jakie dostała firma. Jednym z tematów była kwestia produkcji bezzałogowych wież ZSSW-30.
Wiceprezes WB Group Adam Bartosiewicz powiedział, w kontekście zwiększania przez spółkę mocy produkcyjnych, że firma obecnie jest w stanie wyprodukować pięć bezzałogowych wież ZSSW-30 miesięcznie. Jednakże, gdy zajdzie taka potrzeba ze strony zamawiającego to przedsiębiorstwo może zwiększyć produkcję do piętnastu sztuk.
Jednocześnie wiceprezes Bartosiewicz zaznaczył, że obecnie nikt w Europie nie produkuję tak dużej ilości zaawansowanych wież bezzałogowych co WB Group.
Tak wysoka produkcja wież bez wątpienia jest przyczyną zbliżającej się umowy na BWP Borsuk, którego umowa ramowa powinna zostać podpisana w 2025 roku. Przypomnijmy, że ZSSW-30 jest głównym system wieżowym Borsuków ale także i Rosomaków. Stanowi on tym samym główną siłę ofensywną polskich wojsk zmechanizowanych. Podczas konferencji deklarowano, że firma może wypuścić batalion rocznie.
"Jest to największa produkcja wież na świecie dzisiaj. MON chce produkcji na poziomie 150 sztuk rocznie, ale nie ma raczej takiego zapotrzebowania." - powiedział Adam Bartosiewicz wiceprezes WB Group.
Prace nad ZSSW-30 HSW S.A. rozpoczęła w 2013 roku. Partnerem w konsorcjum z HSW S.A. została Grupa WB. W 2015 roku HSW zaprezentowała prototyp wieży. System wzbogacono o szereg polskich rozwiązań i technologii, a w 2022 roku zakończyły się z wynikiem pozytywnym państwowe badania kwalifikacyjne.
Podstawowym uzbrojeniem wieży jest armata 30 mm Bushmaster o dwudrożnym zasilaniu amunicją w wariancie Mk44S. Możliwa jest również zmiana kalibru z 30 mm do 40 mm w przyszłości, np. dla BWP. Armata ma zdolność szybkiego wyboru pomiędzy różnymi rodzajami amunicji, może też wykorzystywać amunicję programowalną. ZSSW – 30 jest wyposażony w nowoczesny system kierowania ogniem, m.in. z funkcją „hunter-killer”, która zwiększa świadomość sytuacyjną operatorów systemu wieżowego. Wieża bezzałogowa posiada szybkie, precyzyjne systemy nadążne i mechanizmy naprowadzania, sensory oraz stabilizację.