4 czerwca w Indiach doszło do wypadku na polu w pobliżu wioski Shirasgaon w Nashik w stanie Maharasztra, gdzie rozbił się Su-30 MKI Indyjskich Sił Powietrznych. Według mediów samolot był w Hindustan Aeronautics Limited w celu remontu. Obaj piloci samolotu zdołali się katapultować i odnieśli lekkie obrażenia. Według tamtejszej policji po katastrofie samolot zapalił się, a potem został szybko ugaszony. Części samolotu są obecnie rozrzucone w promieniu 500 metrów.
Przedstawiciele Hindustan Aeronautics Limited (HAL) powiedział, że piloci zgłosili usterkę techniczną, a „dokładna przyczyna” katastrofy będzie znana po szczegółowym badaniu. Wiadomo jest, że samolot odbywał lot testowy z HAL Nashik w Sirsa Gaon.
Jak zwraca uwagę portal Defense Express, jest to jedenasty utracony myśliwiec tego modelu Indyjskich Sił Powietrznych od 2009 roku, kiedy Indie zaczęły otrzymywać Su-30MKI zamówione od Federacji Rosyjskiej po podpisaniu kontraktu na 82 samoloty w 2007 roku. Według portalu w 2014 roku tylko 87 ze 193 samolotów, tj. 55%, było sprawnych.
Samoloty Su-30MKI stanowią podstawę Indyjskich Sił Powietrznych. Indie mają posiadać ponad 240 samolotów tego typu, a w 2023 roku Indie zamówiły 12 kolejnych. Myśliwiec Su-30MKI został opracowany przez rosyjskiego producenta samolotów Suchoj i wyprodukowany w Indiach przez HAL. W 2002 roku Indie przyjęły pierwszy rosyjski Su-3MKI. W listopadzie 2004 roku pierwszy Su-30MKI został zmontowany w Indiach i został przyjęty do służby. Dostosowany do potrzeb Indii Su-30MKI integruje indyjskie systemy i awionikę z podsystemami francuskimi i izraelskimi. Samolot waży 18 400 kilogramów, ma 22 metry długości, rozwija prędkość maksymalną 2120 kilometrów na godzinę i posiada zasięg 3000 kilometrów.
Poza tym na wyposażeniu Indii są także samoloty: Jaguar, MiG-21, MiG-29, Mirage 2000H/I, Rafale oraz rodzime Tejas.