Sikorsky zaprezentuje Korpusowi Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych system autonomicznego lotu MATRIX

Firma Sikorsky, spółka należąca do koncernu Lockheed Martin, została wytypowana przez Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych do zaprezentowania możliwości systemu autonomicznego lotu MATRIX™.

System autonomicznego lotu MATRIX

i

Autor: Lockheed Martin System autonomicznego lotu MATRIX

Bezzałogowo pilotowany śmigłowiec UH-60 Black Hawk® firmy Sikorsky zademonstruje przedstawicielom programu Aerial Logistics Connector, w jaki sposób autonomiczne statki powietrzne mogą zaopatrywać i wspierać żołnierzy Marines na polu walki. Pokazowe loty odbędą się w 2025 r.

„Statki powietrzne autonomicznie pilotowane za pomocą systemu MATRIX mogą bezpiecznie i niezawodnie wykonywać szereg złożonych misji, w tym bezzałogowy transport wewnątrz maszyny, jak i z podczepionym ładunkiem” — powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky.

„Wraz z Korpusem Piechoty Morskiej zbadamy, w jaki sposób oparta na autonomii flota bezzałogowych systemów powietrznych, śmigłowców i samolotów, umożliwiających precyzyjne zaopatrzenie podczas rozproszonych i szybkich operacji, może wspierać siły ekspedycyjne”.

Zaplanowane prezentacje dla Korpusu Piechoty Morskiej mają pokazać, w jaki sposób autonomiczne statki powietrzne mogą w przyszłości zaopatrywać siły piechoty morskiej, niezależnie od tego, czy operują z okrętów Marynarki Wojennej, czy z baz ekspedycyjnych na lądzie. W ramach nowatorskiej technologii marines będą również mogli komunikować się z autonomicznymi śmigłowcami Sikorsky za pomocą tabletu, aby wprowadzać zmiany dot. misji zarówno przed jej rozpoczęciem, jak i w trakcie prowadzenia operacji.

Amerykańskie Apache i Black Hawk ILA 24

Pokazy systemu lotniczego MATRIX są finansowane w ramach Naval Aviation Systems Consortium, konsorcjum powołanego przez firmę Sikorsky i Dowództwo Systemów Lotniczych Marynarki Wojennej. Współpraca pomiędzy partnerami odbywa się na mocy umowy Phase 1 Aerial Logistics Connector zawartej niedawno za pośrednictwem procedury Other Transaction Agreement.

System autonomii niezależny od platformy

W trakcie szeregu prezentacji Sikorsky Innovations, zespół ds. szybkiego rozwoju i tworzenia prototypów, zademonstrował kluczowe możliwości systemu MATRIX. Dotyczy to zarówno prowadzenia misji wojskowych w środowiskach operacyjnych, jak i lotów komercyjnych z wykorzystaniem wielu rodzajów statków powietrznych. Początkowo system MATRIX miał na celu poprawę bezpieczeństwa lotu śmigłowców załogowych, ale jego formuła ewoluowała dzięki zabezpieczeniu finansowania z programu ALIAS Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA). Dostępne w systemie zaawansowane funkcje obejmują wspomaganie lotu dla operacji prowadzonych przez dwóch pilotów, opcję autonomicznego drugiego pilota w trakcie jednoosobowego pilotażu maszyny lub w pełni autonomiczny lot bez pilotów.

Niedawne pokazy autonomicznych lotów systemu MATRIX

W tym lipcu tego roku na lotnisku Stafford w Wirginii, a następnie w październiku na wystawie Association of the United States Army (AUSA) w Waszyngtonie, Sikorsky i DARPA zademonstrowały autonomiczne loty śmigłowca Black Hawk przedstawicielom Departamentu Obrony (DoD).

Podczas październikowej prezentacji sprzętu na targach AUSA, przedstawiciele DoD zostali poinstruowani, jak wysyłać cele misji wysokiego szczebla do śmigłowca. W tym samym czasie trzysta mil dalej, w siedzibie Sikorsky w Connecticut, odbywały się testy, w ramach których, autonomicznie sterowany statek powietrzny wystartował, uniósł się w powietrzu, wykonał krótki lot wokół lotniska i pomyślnie wylądował. Ostatnie pokazy odbywały się w ramach Projektu Convergence 2022 i skoncentrowane były na zademonstrowaniu potencjału autonomicznych lotów logistycznych. W ich trakcie Sikorsky i DARPA z powodzeniem zaprezentowały armii USA, w jaki sposób autonomicznie pilotowany bezzałogowy śmigłowiec Black Hawk może bezpiecznie i niezawodnie wykonywać misje zaopatrzeniowe.

Na podstawie komunikatu prasowego Lockheed Martin