Bezzałogowo pilotowany śmigłowiec UH-60 Black Hawk® firmy Sikorsky zademonstruje przedstawicielom programu Aerial Logistics Connector, w jaki sposób autonomiczne statki powietrzne mogą zaopatrywać i wspierać żołnierzy Marines na polu walki. Pokazowe loty odbędą się w 2025 r.
„Statki powietrzne autonomicznie pilotowane za pomocą systemu MATRIX mogą bezpiecznie i niezawodnie wykonywać szereg złożonych misji, w tym bezzałogowy transport wewnątrz maszyny, jak i z podczepionym ładunkiem” — powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky.
„Wraz z Korpusem Piechoty Morskiej zbadamy, w jaki sposób oparta na autonomii flota bezzałogowych systemów powietrznych, śmigłowców i samolotów, umożliwiających precyzyjne zaopatrzenie podczas rozproszonych i szybkich operacji, może wspierać siły ekspedycyjne”.
Zaplanowane prezentacje dla Korpusu Piechoty Morskiej mają pokazać, w jaki sposób autonomiczne statki powietrzne mogą w przyszłości zaopatrywać siły piechoty morskiej, niezależnie od tego, czy operują z okrętów Marynarki Wojennej, czy z baz ekspedycyjnych na lądzie. W ramach nowatorskiej technologii marines będą również mogli komunikować się z autonomicznymi śmigłowcami Sikorsky za pomocą tabletu, aby wprowadzać zmiany dot. misji zarówno przed jej rozpoczęciem, jak i w trakcie prowadzenia operacji.
Pokazy systemu lotniczego MATRIX są finansowane w ramach Naval Aviation Systems Consortium, konsorcjum powołanego przez firmę Sikorsky i Dowództwo Systemów Lotniczych Marynarki Wojennej. Współpraca pomiędzy partnerami odbywa się na mocy umowy Phase 1 Aerial Logistics Connector zawartej niedawno za pośrednictwem procedury Other Transaction Agreement.
System autonomii niezależny od platformy
W trakcie szeregu prezentacji Sikorsky Innovations, zespół ds. szybkiego rozwoju i tworzenia prototypów, zademonstrował kluczowe możliwości systemu MATRIX. Dotyczy to zarówno prowadzenia misji wojskowych w środowiskach operacyjnych, jak i lotów komercyjnych z wykorzystaniem wielu rodzajów statków powietrznych. Początkowo system MATRIX miał na celu poprawę bezpieczeństwa lotu śmigłowców załogowych, ale jego formuła ewoluowała dzięki zabezpieczeniu finansowania z programu ALIAS Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA). Dostępne w systemie zaawansowane funkcje obejmują wspomaganie lotu dla operacji prowadzonych przez dwóch pilotów, opcję autonomicznego drugiego pilota w trakcie jednoosobowego pilotażu maszyny lub w pełni autonomiczny lot bez pilotów.
Niedawne pokazy autonomicznych lotów systemu MATRIX
W tym lipcu tego roku na lotnisku Stafford w Wirginii, a następnie w październiku na wystawie Association of the United States Army (AUSA) w Waszyngtonie, Sikorsky i DARPA zademonstrowały autonomiczne loty śmigłowca Black Hawk przedstawicielom Departamentu Obrony (DoD).
Podczas październikowej prezentacji sprzętu na targach AUSA, przedstawiciele DoD zostali poinstruowani, jak wysyłać cele misji wysokiego szczebla do śmigłowca. W tym samym czasie trzysta mil dalej, w siedzibie Sikorsky w Connecticut, odbywały się testy, w ramach których, autonomicznie sterowany statek powietrzny wystartował, uniósł się w powietrzu, wykonał krótki lot wokół lotniska i pomyślnie wylądował. Ostatnie pokazy odbywały się w ramach Projektu Convergence 2022 i skoncentrowane były na zademonstrowaniu potencjału autonomicznych lotów logistycznych. W ich trakcie Sikorsky i DARPA z powodzeniem zaprezentowały armii USA, w jaki sposób autonomicznie pilotowany bezzałogowy śmigłowiec Black Hawk może bezpiecznie i niezawodnie wykonywać misje zaopatrzeniowe.
Na podstawie komunikatu prasowego Lockheed Martin